Fra Saks Potss. Foto: CPH Fashion Week/James Cochrane.

Nu er det sørme en ting: Modeller tager deres børn med på catwalken

Flere modeller haft deres små børn med på catwalken til Copenhagen Fashion Week.

Copenhagen Fashion Week slutter i dag, og der har som altid været smæk på med store fester og spektakulære modeshows over det meste af hovedstaden.

Især én ny tendens har været svær at overse: Modeller flankeret af deres egne børn.

Under Saks Potts’ modeshow onsdag havde børnene en nøglerolle på catwalken, ligesom chefdesigneren bag Helmsted også stolt viste sit barn frem efter showet.

Hvad handler det dog om?

“Det handler om, at man gerne vil vise et andet nærvær og en større inklusion i modebilledet i dag. Generelt ser vi nu en anden diversitet på catwalken i forhold til krop og etnicitet, hvor vi tidligere så de her anorektiske og livstrætte modeller, men nu vil man gerne vise hele mennesker,” siger Frederik Lentz Andersen, der er creative director hos bureauet Holidays.

Han hæfter sig generelt ved de positive sider af tendensen.

“Jeg synes, det er en meget fin ting, og man har også gjort det for at signalere, at mødre sagtens kan være lige så seje som unge kvinder på 20 år. Samtidig understøtter det budskabet om, at du godt kan have en karriere, selvom du er mor og gravid. Designerne vil gerne sende et signal til andre gravide kvinder om, at vi godt kan være lækre og smukke og have en plads i den her branche.”

“Rammer lige i hjertet”

Det er dog ikke første gang, vi ser modeller med deres børn på catwalken. Sidste år bemærkede Vogue, at flere designere lavede tøj til gravide kvinder, som bar deres strutmaver frem med fashionabel stolthed; og at flere reclaimede moderskabet ved at tage deres børn med på runway’en som en del af såkaldte mommy-and-me looks (og daddy-and-me).

Ifølge Frederik Lentz Andersen har børn nu længe været “den perfekte accessorie”.

 “Det har vi set igennem de senere år, hvor der har været et kæmpe børneboom, som mange influencere på Instagram også har taget til sig. Man kan selvfølgelig altid diskutere, hvor meget man skal vise sine børn frem, når de jo ikke selv kan bestemme, men her til modeugen er jeg sikker på, at de har taget det som en oplevelse.”

Frederik Lentz Andersen stod med Holidays bag årets mest opsigtsvækkende show for brandet (di)vision, som er gået viralt over hele verden. “Det er på højde med, da Bella Hadid fik sprayet en kjole på sidste år. Det er ikke sket for et skandinavisk brand før, og det show vil alle huske modeugen 2023 for.” Foto: PR

Samtidig er der også tale om, at børn på catwalken er virkelig god og effektiv branding, mener Frederik Lentz Andersen

“Den kyniske del af det er, at designerne jo også gerne vil brande sig bedst muligt, og de vil gerne ramme folk i hjertet. Ved at slå et slag for mødre og fædre på den her måde lykkedes de super godt med det.”

De fleste børneforældre vil nok have lidt svært ved at se sig selv afspejlet i de velklædte billeder fra modeugen. Men Frederik Lentz Andersen ser ikke noget problematisk ved at idealisere det perfekte liv med børn.

“De fleste mærker appellerer jo til en bestemt målgruppe, som jeg tror, er intelligente nok til at afkode de her ting, og de ved selvfølgelig godt, at der er lortebleer og figenstænger bag facaden. Jeg synes omvendt, det ville være mærkeligt, hvis børnene var beskidte eller mugne.”

Kommer børnene til at præge catwalken fremover?

“Alle tendenser går i bølger, så det kan godt være, det er noget, vi vil se nogle sæsoner, og så forsvinder det. Det handler jo også om at overraske og få så meget opmærksomhed som muligt. Lige så snart det går hen og bliver normalt, finder de på noget nyt,” siger Frederik Lentz Andersen.

Emilie Helmsted med datteren Blå. Foto: CPH Fashion Week/James Cochrane
Find mere om
Footer graphics