Musikken ændrer sig: Hitlisternes største sange bliver kortere og kortere

Foto: Steve Harvey/Unsplash Man siger, at vi som mennesker bliver dårligere til at koncentrere os. At vi bliver ringere til at fokusere, og at vores opmærksomhed er flygtigere end nogensinde før. At vi læser færre lange bøger, ser færre lange film og måske også hører vi også færre lange sange? En ny undersøgelse fra magasinet Quartz…

Foto: Steve Harvey/Unsplash

Man siger, at vi som mennesker bliver dårligere til at koncentrere os. At vi bliver ringere til at fokusere, og at vores opmærksomhed er flygtigere end nogensinde før. At vi læser færre lange bøger, ser færre lange film og måske også hører vi også færre lange sange?

En ny undersøgelse fra magasinet Quartz viser nemlig, at også de hits, der klarer sig igennem til det legendariske Billboard Hot 100-indeks, bliver markant kortere med tiden. Billboards Hot 100-liste er den, som viser de 100 mest populære singler i USA, og som bl.a. danske Lukas Grahams følsomme hit ‘Love Someone’ ligger og kravler rundt på for øjeblikket. 

I år 2000 var gennemsnitslængden på en Billboard Hot 100-sang cirka 4 minutter, mens den i 2018 er faldet til cirka 3,5 minutter. Hvad er der sket? Er vi blevet mere musikforjagede? Har det noget med streamingtjenesterne at gøre? Er det musikindustrien, der står bag?

Artister og pladeselskaber betales pr. stream, så måske spekuleres der i, at sangene bliver kortere for at øge volumen – og dermed indtjeningen? Alle afspillede sange af en kunstner udløser samme beløb, uanset om sangen er to eller otte minutter lang. 

“Indtil nu har der aldrig før været et økonomisk incitament for at gøre sangene kortere. Men hvis du streamer en artist i 15 minutter, vil du få dobbelt så meget udbetalt, hvis du hører otte sange fremfor kun fire sange”, tweetede den tidligere Pitchford-redaktør Mark Richardson kort før nytår. 

Og hvor The Beatles’ hit ‘Hey Jude’ fra 1968 er hele 7 minutter og 11 sekunder lang, ligger tidens mest populære popartist, Ariana Grande, lige nu nummer 1 med hittet ‘7 rings’, der kun er 2 minutter og 59 sekunder lang.   

Læs videre om udviklingen med de kortere sange hos Quartz.


Hvis du er interesseret i at vide, hvilke danske sange, der har klaret sig godt i US, får du her en lille smagsprøve på nogle af de danske Billboard-hits gennem historien.

1984: Laid Back – ‘White horse’ (18 uger)

1986: Laban – ‘Love in Siberia’ (4 uger)

1991: Cut’N’Move – ‘Get Serious’ (6 uger)

1997: Aqua – ‘Barbie Girl’ (16 uger)

1998: Daze – ‘Superhero’ (3 uger)

1998: S.O.A.P. – ‘This Is How We Party’ (12 uger)

2008: Rune RK feat. Natasja – ‘Calabria 2007’ (1 uge)

2016: Lukas Graham – ‘7 Years’ (26 uger)

Find mere om
Footer graphics