koncert
Foto: JumpStory / Creative Commons

Lyden af ingen hænder, der klapper: Hvordan skal musikbranchen redde sig selv?

Musikbranchen er stadigvæk COVID 19-ramt, og verden over bakser musikere med de samme udfordringer. En ny række ‘music industry talks’ diskuterer problemer og løsninger

“There are no gigs,” siger Eli Brueggemann og slår opgivende ud med armene i sin stue i New York på spørgsmålet om, hvad han går rundt og bruger sin tid på.

Brueggemann er pianist og musical director på det amerikanske tv-show Saturday Night Live, og i den første ‘Music Industry Talk’ taler han over en videoforbindelse med danske Signe Tobiassen, som foruden en baggrund i pladebranchen har en fortid som bassist i bandet Nelson Can.

Det er det, som er det enkle koncept for de små talks, som Royal Beer og Tak Rock står bag. En repræsentant for den amerikanske og danske musikbranche diskuterer udfordringer og løsninger med værten Dylan Berry som moderator.

Kristian Friis (øverst th.) diskuterer med Billy O’ Connell (nederst) og værten Dylan Berry.

Bag projektet står, udover Royal Beer som sponsor, Nordic LA, som er en slags brobygger mellem den amerikanske og nordiske musikbranche. Nordic LA er stiftet af iværksætteren og Nephew-guitaristen Kristian Riis, som sammen med Dylan Berry arbejder på at skabe dialog i branchen og gøre det lettere for danske musikere at komme til Los Angeles for at arbejde.

Foreløbig er der kommet to talks. Den første som nævnt med Eli Brueggemann og Signe Tobiassen, og den anden med Kristian Riis selv og amerikaneren Billy O’ Connell, som blandt andet har været manager for Pixies. Og tre mere er på vej under overskriften ‘how to hack the new normal’, hvilket vel kan oversættes til, hvordan man som musikbranche forholder til en verden, hvor det at spille musik for andre ikke længere kan tages for givet.

Find mere om
Footer graphics