Advarsel: Spoilers kan forekomme
Da den unge kvinde, Harper Stern, i den nye sæson af ’Industry’ i en kæmpe handel redder sit firma for flere hundrede millioner kroner, går hun ud på toilettet og får et angstanfald. Alt på hende begynder at ryste. Da hun vender tilbage til sin plads, klapper alle ad hende – fra firmaets alfahan til hendes nærmeste rival.
Der er ikke langt fra afgrund til succes i den britiske serie ’Industry’. Især ikke, når man som ung og uprøvet prøver at finde sine fødder på de bonede gulve i en stor bank, der håndterer endnu større formuer. Det er sidste-øjebliks-beslutninger, der kan skabe eller smadre en karriere. Og det er coke, pints og uforpligtende sex i en fritid, som konstant glider ind og ud ad arbejdslivet.
HBO-serien ’Industry’ fortæller historien om en gruppe unge mennesker, der starter på bunden som praktikanter i et udskillelsesløb, hvor de svageste dyr i flokken bliver sorteret fra (eller bogstaveligt talt dør).
Serien er blevet en såkaldt sleeper succes. Det betyder, at den ikke fra første afsnit har høvlet seere ind som f.eks. den nye fantasy-serie ’The Sandman’. Til gengæld har den langsomt, men sikkert fået et større og større dedikeret publikum, der har omfavnet dens hurtige rytme og replikker.
Til den anden og helt nye sæson har serien fået den danske instruktør Birgitte Stærmose på. Hun er såkaldt konceptuerende instruktør, hvilket betyder, at hun sætter tonen for hele sæsonen. Birgitte Stærmose har ikke selv nogen særlig baggrund for at forstå og kende den finansielle verden, som seriens skabere har. Men hun har tilføjet flere facetter og mere dybde i de stærke karakterers psykologiske lag, forklarer hun.
”Der er ikke så mange serier, der som ’Industry’ seriøst går ind og sætter fokus på unges indgang på et hårdt arbejdsmarked. Den er også sindssygt god til at tage alle de issues op, som den generation kæmper med som krænkelser, køn og magthierarkier, der er i konstant opbrud. Det var en af seriens kvaliteter, der tiltrak mig. Dens måde at diskutere magt på er interessant.”
Har fat i udlandet
Birgitte Stærmose er uddannet i USA, hvor hun også har arbejdet i 14 år, men herhjemme har hun blandt andet står bag balletdramaet ’Darling’ og været instruktør på tv-serien ’Norskov’. I de seneste år har hun fået succes med blandt andet miniserien ’The English Game’, der handler om professionaliseringen af fodboldspillet. Det er på trods af, hun hverken før eller siden har sat sig og set en fodboldkamp.
”Jeg kan ikke fordrage fodbold,” siger hun og griner.
Men det var også hendes mål at lave en serie for alle, og ikke kun dem, der interesserede sig for fodbold. På samme måde med ’Industry’ og finansverdenen. Det er op til seriens skabere, Mickey Down og Konrad Kay, at skrive de detaljer, som de med deres egen baggrund i den verden kender indefra.
Der er flere serier som ’Succession’ og ’Billions’, der med succes illustrerer ekstremt rige mennesker, der skalter og valter med formuer, som de fleste dødelige aldrig kommer i nærheden af. Man hvordan kan det være, at netop den verden er så interessant at udforske i tv-serier?
”Der er mange, der oplever, at verden er rå. Og det er finansverdenen et perfekt billede på med en helt særlig kynisme. Det er der mange, der møder i deres eget liv. Vi lever ikke i den blødeste og varmeste tid,” mener Birgitte Stærmose.
Det meste i ’Industry’ er en kølig udveksling af værdier. Ikke mindst sex-scenerne, som der er mange af, og som ofte tager udgangspunkt i det gamle ordsprog om, ’alt handler om sex, undtagen sex, det handler om magt’.
I et interview med britiske GQ reflekterer de to hovedroller Myha’la Herrold og Marisa Abela over netop forskellen på sexscenerne i forhold til andre serier.
“Det er ikke ‘Game of Thrones’. Det er ikke fantasy. Det er ikke sådan, at vi ligger i pelsark og ved levende lys. Du er på kontoret, du går hjem, i den samme barske belysning,” siger Marisa Abela.
Til den nye sæson har de dog også haft flere specifikke krav.
“Jeg vil gerne gøre det før frokost,” fortæller Abela. “Jeg har ikke brug for en stegt kylling, der flyder rundt i min mave.”
En kende for kynisk
Birgitte Stærmose ville gerne udforske og udfordre hovedkaraktererne psyke og følelsesmæssige kompleksitet. I den første sæson var de måske en kende for kyniske. I den nye sæson viser de nye sider og svagheder. Hvor de i første sæson var i bunden af hierarkiet og blev behandlet derefter, er de nu fastansatte, og de skal allerede forholde sig til en ny generation praktikanter, der allerede ikke finder sig i det samme, og dermed stiller spørgsmål ved de magtforhold, som de selv led under. For eksempel at det er praktikanternes opgave at hente kaffe til de fastansatte på den lokale café.
”Serien vil gerne fortælle om det generationsskifte, der sker lige nu. Vi vil gerne vise unge, der kommer ind og bryder med verden. Hvordan bliver de behandlet af det gamle? Hvad lærer de, og hvordan agerer de? Det er sindssygt interessant, og det går så utrolig hurtigt lige nu.”
Det går også stærkt for Birgitte Stærmose, der oplever stor efterspørgsel – især fra udlandet. Lige nu er hun ved at klippe en spillefilm, som blev optaget i foråret i Kroation og Spanien. Mere kan hun ikke fortælle lige nu.
’Industry’ sæson to kører i øjeblikket på HBO Max, hvor der er nyt afsnit hver tirsdag.