Lige nu fristes man til at sige, at der er tale om et ræs mod bunden.
Lavtaljede jeans er indiskutabelt vendt tilbage som en del af moden, og overalt i bybilledet ser man blotlagte lændepartier på de smarteste unge mennesker.
Selvom ingen rigtig var klar til den trend igen, kan man godt forberede sig på, at moden vil synke endnu lavere i den kommende tid. Nu også for mændenes vedkommende.
For at sige det ligeud: Røvsprækken er tilbage.
Til den netop overståede modeuge i Milano præsenterede det italienske tøjmærke Diesel flere jeans med temmelig lav talje, og det har om noget vist os, at der stadig er tabuer at nedbryde på catwalken.
Mens bryster, maver og lår ikke rigtig kan trække overskrifter længere, er numsen – og i særdeleshed dens sprække – stadig en kontroversiel kropsdel.
Diesel havde valgt både at drapere to mænd og en kvinde i deres nyeste jeans, som efter sigende allerede er klar til at gå i produktion.

Inden showet skulle mærkets designer Glenn Martens have udtalt, at ingen producerer denne type jeans længere, og at han derfor så et hul i markedet. Indtil videre har Martens, der tiltrådte hos Diesel i 2020, haft stor succes med at rebrande og gøre Diesel populært igen. Især blandt de unge i alderen 16-25 år, der lige nu udgør 36 procent af mærkets samlede salg.
Det vides ikke, hvornår de nye bukser kommer på markedet. Men ifølge den amerikanske trend forecaster, Sean Monahan, grundlægger af bureauet K Hole og blandt andet en af bagmændene bag termen norm core, er der ikke nogen tvivl om, at røvsprækken kommer.
– Jeg har et specifik minde om at se en klassekammerat […] slentre ned ad gangen i ultra lavtaljede jeans i cirka 2003. Og det var dengang man kun kunne købe dem i kvindernes afdeling. Så ja, jeg tror de vender tilbage, skriver han i sit seneste nyhedsbrev.
Indtil da kan man lune sig ved, at de nye Diesel-bukser ifølge designeren kommer med så gode elastikstropper, at man i hvert fald ikke taber dem.