Siden 2016 har Facebook samarbejdet med tredjeparts-faktatjekkere for at bekæmpe falske nyheder. Den indsats er nu blevet rullet ud i EU, hvor Facebook samarbejder med lokale faktatjek-partnere, der er placeret rundt omkring i Europa. Partnernes opgave er at gennemse og vurdere forskelligt indhold på Facebook.
Partnerskaberne er en del af en større indsats med International Fact-Checking Network (IFCN) i spidsen. Alle partnerne er godkendt af IFCN og lever op til deres krav om uafhængighed og transparens, skriver Facebook Newsroom.
Hvordan gør de?
Når en faktatjekker finder en falsk historie, bliver historien rykket længere ned i ens newsfeed. Det gør, at historien ikke spredes og ses af markant færre. Når en historie er blevet vurderet falsk, har Facebook reduceret historiens distribution med 80 procent, ifølge Facebooks egne tal. Samtidigt vil sider og domæner, der gentagende gange deler falske nyheder, opleve et fald i deres aktiviteter. De bliver også straffet økonomisk ved at hindre deres muligheder for at reklamere.
Facebooks falske nyheder
Årsagen til Facebooks tiltagende indsats skal findes ved det amerikanske præsidentvalg 2016. Her havde Facebook store problemer med falske nyheder. I en analyse fra Buzzfeed fandt man, at de 20 falske nyheder, der klarede sig bedst på Facebook, skabte flere interaktioner end 20 top-performing-nyheder fra 19 store nyhedssider i valgkampens tre sidste måneder.
Samtidigt viste en undersøgelse fra Pew Research Center, at 66 procent af de amerikanske facebookbrugere fik deres nyheder fra Facebook. Mange amerikanske vælgere blev derfor udsat for falske nyheder, inden de satte deres kryds. En lignende situation i Europa forsøger Facebook nu at undgå med deres faktatjek-program.
Foto: Creative Commons/Jumpstory