Det er sæson for havefester, bryllupper og festivaler. For os singler betyder det selvfølgelig kæmpe score-sæson, hallooooo! Men desværre også sæson for nysgerrige og intimiderende parforholdsmennesker, der for alt i verden vil vide, hvordan sådan en sød person som dig “stadig” er single. De vil granske dine kærlighedsvaner, dine præferencer, prioriteter og pessimisme, og de vil løse alt det, som de selv anser som et kæmpe problem; at du ikke har en kæreste. Altså, jeg bliver seriøst helt drænet bare ved tanken.
Efter 8 måneder som selvvalgt single har jeg opbygget mig et lille kartotek af formuleringer, der er gode at have i ærmet til den slags situationer. Det kan være til kontorets sommerfest, det kan være til barnedåb i det jyske, men det kan også bare være til en smalltalk med en perifer ven, der insisterer på at grave i dit kærlighedsliv, selvom i bare er stødt på hinanden i pitten på Roskilde.
Uanset hvilken situation, der er tale om, så vil jeg garantere, at de her snappy comebacks virker. De kommer til at sætte en stopper for samtalen om dit kærlighedsliv. Måske modparten bliver sur, men so be it – jeg vil til enhver tid argumentere for, at den type mennesker, der sætter spørgsmålstegn ved, om andre mennesker er nok i sig selv, fortjener at blive humbled big time.
12 måneder uden dates
‘Ikke På Udkig’ er en fiktionsfortælling om et eksperiment, hvor vi følger en 30-årig kvinde, der skriver om sit kærlighedseksperiment. Hun har sat sig for i et år at undersøge, hvad der sker, når hun søger væk fra den romantiske forståelse af kærlighed og i stedet dyrker den i andre former.
Hendes 5 regler er:
- Du skal ikke swipe
- Du skal ikke date
- Du skal ære dine ikke-romantiske relationer
- Du skal ære dig selv
- Du skal dokumentere, hvad der sker
Fortællingen opdateres én gang om måneden – følg også med på @ellenandreap

1: “Jeg ser, at det har fungeret godt for dig.”
Sig det her til én, der foreslår, at du skal sænke dine standarder, hvis du vil finde en kæreste. Det vil formodentlig ikke blive sagt så direkte – de fleste pakker det ind på en måde, der gør dine præferencer til det primære problem. For eksempel ved at kalde dig kræsen eller fortælle dig, at du har for mange deal breakers.
Pudsigt nok kommer den her slags “gode råd” om at sænke sine standarder ofte forud for samtalen om, hvad dine standarder egentlig er. Jeg har simpelthen ikke tal på, hvor mange gange jeg har fået skudt i skoene, at jeg skulle være for kræsen fra nogen, der slet ikke aner, hvor latterligt lave mine standarder altid har været.
Det er selvfølgelig også en mulighed at fortælle, hvad du egentlig forventer af en partner. Men det er sgu sjovere at se ansigtsudtrykket, når man fortæller nogen, at deres eget valg af partner er udtryk for et lavt ambitionsniveau. Det er en 10/10 dårlig stemning skaber, men det var altså ikke dig, der startede.
2: “Det er lidt pres at være den eneste, alle de gifte mænd flirter med.”
Sig det her til én, der spørger, hvordan det er at være den eneste single i selskabet. Der vil blive grint på en akavet måde, og så kommer der 100 procent et emneskift.
Afhængig af selskabet, så er det jo ikke nødvendigvis sandheden, at alle de gifte mænd flirter med den eneste single i selskabet. Eller at det skulle være pres for den sags skyld. At være den eneste single betyder som oftest, at man er den, der er sjovest at tale med – man har ikke allerede fortalt alle sine sjove historier til sin partner, og man har ikke oplevet alting som et “vi”, der nu skal blive enige om den helt rigtige måde at underholde selskabet på.
Men du kan være helt sikker på, at tanken om, at du flirter med gifte mænd, kommer til at dræbe al lyst til at tale videre om dit kærlighedsliv. Well done.
3: “Hvorfor er I stadig sammen?”
Sig det til nogen, der spørger, hvorfor du stadig er single. En classic turnaround, som man bare burde gøre brug af noget oftere.
4: “Han er lige ude og skide.”
Sig det her til nogen, der antager, at du ikke er kommet alene. Vidunderlig måde at slå folk ud af kurs på.
Det eneste, der er værre end at få kulegravet sit kærlighedsliv i en smalltalk, er, når det bare antages, at du er en del af et parforhold. Men nogle mennesker sidder simpelthen så dybt i deres tosomhed, at de slet ikke overvejer, at der er andre måder at leve sit liv på. God bless their poor and narrow-minded souls, men per automatik vil de simpelthen gå ud fra, at du har en bedre halvdel med under armen.
Hvis du ikke orker at skulle forsvare at være single, så kan du jo bare gå med på præmissen og begynde at tale om afføring. Det er der nemlig ingen, der gider. At tale åbent om at skide er for den her slags mennesker cirka lige så no-go, som det er at komme alene til fest.
5: “Det plejede vi også at sige om boligmarkedet.”
Sig det her, når nogen siger: “Det skal nok blive din tur en dag.”
At claime at alt godt kommer til den, der venter, er tankeløst, uanset om man snakker om parforhold eller lejlighedskøb. Det vidner vitterligt om, at man ikke aner, hvad man taler om.
Om man er lykkelig single eller går og leder efter en kæreste (eller en bolig), så er det vanvittigt provokerende at få at vide, at man blot skal stille sig op i livets kø og vente på, at det bliver ens tur. Hvis nogen skulle være i tvivl; det virker ikke. Alt godt kommer ikke til den, der venter. Og alt godt kommer slet ikke til den, der tror, at det er sådan, livet fungerer.
6: “Har han nogensinde overvejet at begynde at træne?”
Sig det her til nogen, der snakker i tomgang om om deres egen kæreste. Virker særligt godt, hvis de selv synes, han er super fit.
7: “Har du overvejet at starte en podcast?”
Sig det her til personen, der med udgangspunkt i sin egen kærlighedshistorie fortæller dig, hvor grueligt meget man skal igennem for at finde kærligheden. Den slags svada, der måske nok har et empatisk udgangspunkt, men som faktisk bare er super selvsmagende.
Comebacket kan også bruges til parret, der fortæller om, hvordan de mødte hinanden med formålet at inspirere dig til at finde en kæreste. Faktisk kan den her bruges i hvilken som helst sammenhæng, hvor folk snakker og snakker og snakker – under dække af at samtale med dig, men nok mest fordi de bare godt kan lide at høre sig selv tale.
Den her metode er dog ikke en skudsikker måde at slukke for en samtale på. Faktisk tværtimod. Samtalen kan blive rigtig lang, hvis din samtalepartner faktisk har overvejet at gå podcast-vejen. Men du får skubbet jer hen i en retning, hvor det ikke længere er dit kærlighedsliv, det handler om. Brace yourself, og vær klar på at nikke anerkendende, mens i browser podcast-titler, der ikke allerede er i brug.
8: “Er du meget fuld lige nu?”
Sig det her til nogen, der insisterer på, at du skal beskrive din type. Som oftest vil de også rigtig gerne gætte sig frem til, hvilken slags partner du foretrækker. Og tit i en detaljegrad, der går helt ned til deres skostørrelse og stjernetegn.
Ved at insinuere, at de har drukket for meget, bliver de i stedet opmærksomme på sig selv. De vil formodentlig svare højt og helligt NEJ, og så kan du sige: “Okay, jeg har bare aldrig haft den her samtale i ædru tilstand” – og på den måde lade dem forstå, at det kun er berusede mennesker, der kan undskyldes for at stille den slags spørgsmål.
9: Bare gå
Ærligt, jeg synes godt, man bare må gå, hvis man synes en samtale er for åndssvag.
Jeg har selv gjort det en enkelt gang, og det var sidste sommer på en festival, hvor jeg rendte ind i en veninde i toiletkøen. Hun vidste, at jeg var single and ready to mingle, og hun spurgte, om jeg var rendt ind i nogle søde mænd på festivalen. Da jeg fortalte, at jeg ikke lige havde spottet nogle prospects endnu, gjorde hun det til sin mission at finde dem for mig. “Hvad med ham? Eller ham? Kan du lide tatoveringer? Ham der, han ser da sød ud?”
Det gad jeg fandme ikke. Så jeg sagde, at jeg ikke skulle tisse alligevel – hvilket ALLE damer i toiletkøen kunne regne ud var en stor fed løgn. Og så gik jeg. Til hendes forsvar var hun enormt fuld (hvilket jo betød, at jeg ikke kunne bruge comeback nummer 8).
Men den her kan faktisk bruges i alle situationer, du måtte komme ud for. Er det uhøfligt, bare at skride? Ja. Men det er stadig mere uhøfligt, at andre mennesker forsøger at forbedre dit liv, uden du har inviteret dem til at gøre det. Og det er altså det, der sker, når din singlestatus bliver opfattet som noget, der skal fikses. Uanset hvor velmenende et sted, det måtte komme fra.
Må sommeren 2026 bliver den, hvor folk stopper med at problematisere singlerne.
Og hvis de gør, så bare skrid.
