‘Perkologi’: “Min klasselærer stiller sig op foran alle børnene og siger, at et tørklæde ikke er noget, der passer ind”

Eller vælg, hvor du vil lytte

‘Perkologi’: “Min klasselærer stiller sig op foran alle børnene og siger, at et tørklæde ikke er noget, der passer ind”

Eller vælg, hvor du vil lytte

Hvilket ansvar har lærere og pædagoger, når det kommer til at inkludere etniske minoritetsdanskeres kultur? Dét og meget andet kommer ugens panel omkring i fjerde afsnit af ’Perkologi’.

Samfund En del af serien:

Perkologi

Perkologi er et trygt og fordomsfrit forum for alle med minoritetsbaggrund. En samtale om den svære disciplin at leve mellem to kulturer, om at skille sig ud fra barnsben og tage ejerskab over det. For hvordan er det at være barn i Danmark, når ens madpakke er anderledes end klassekammeratens, når man ikke har sit eget værelse derhjemme eller når man som ung bliver hevet til side i lufthavnen, udelukkende på grund af ens udseende?

Podcastens stemmer består alene af ligesindede, hvor intet skal forklares eller forsvares, ingen skal overbevises, men alt kan diskuteres. Vært Fatimah Gabriella inviterer i hver episode et panel af gæster i studiet til en dialog om deres personlige, rørende, tragikomiske og alvorsfulde oplevelser som dansker med to kulturer i rygsækken.

Temaerne er indsendt af et netværk af følgere med minoritetsbaggrund, og det er udefra disse at samtalen tager sit udgangspunkt.

Samtalen kommer fra hjertet - og ikke to historier er ens.

Produceret af: Cecilie Wortziger

Som ni-årig oplever vært Fatimah på sin første skoledag, at hendes lærer foran hele klassen fremhæver hendes tørklæde som ‘forkert’. En oplevelse, som stadigvæk sidder dybt i hende i dag. 

”Jeg kommer ind i klasselokalet, og her stiller min klasselærer sig op foran alle børnene og siger, at et tørklæde er altså ikke noget, der passer ind. Det er ikke sejt, og det er svært for hende at forstå,” siger hun.

Den kulturelle fremmedgørelse gjorde dengang, at Fatimah ikke startede ud på lige kår med de andre børn.

“Jeg kan tydeligt huske, hvordan det påvirkede mine klassekammerater. Ingen ville lege med mig efterfølgende,” uddyber hun.  

Men hvilket ansvar har pædagoger og lærere, når det kommer til at inkludere etniske minoritetsdanskere på lige fod med alle andre? Debatten er blevet højaktuel, efter at en kommission under regeringen har foreslået et tørklædeforbud i folkeskolen.

Det tager ugens panel i podcasten ’Perkologi’ op.

Både fodbold-freestyler Maymi Asgari og forperson fra Mino Danmark Nadeen Aiche er begge af den overbevisning, at lærere og pædagoger har et stort ansvar, fordi de er med til at opdrage børn og unge i deres tidlige udviklingsår.

”Udover, at de er med til at forme, hvordan børn og unge tænker, og hvor meget diskrimination og racisme skal fylde. Så er de også med til at forme, hvordan børn ser sig selv og ser sig selv i forhold til andre,” siger Maymar Asgari. 

Og det kan Nadeed Ashie tale videre om.

”Hvad der er legitimt for andre børn at sige til minoritetsbørn bliver jo skabt ud fra, hvad pædagogen også fortæller.” 

Velment diskrimination

Stifter af vintageshoppen Olde Spice, Ferhat Gurini, arbejder selv som lærervikar på en skole, hvor der hovedsageligt går etniske minoritetsbørn. Han mener, at pædagoger har et ansvar for at være bevidste omkring den diskrimination, som minoriteter kan opleve. Dog tror han ikke på, at det skal blive til en catch all kultur, hvor man skal slå ned på alt.

”Du kan også ende med at udstille eleverne ved at skulle fremhæve visse ting ved dem, selvom det er ment i god ånd. Så jeg tror, at det er ret kompliceret, og jeg tror, at det grundlæggende handler om den enkelte elevs forhold til sit eget ophav,” siger han og uddyber:

“Det kan gå hen og blive velment diskrimination, som heller ikke er så fedt”

I afsnittet får du også lov at høre Nadeens holdning til, at etniske minoritetsdanskere bliver misrepræsenteret i danske medier, og hvordan det bidrager til et forvrænget syn på virkeligheden.

Footer graphics