’Bearnaise er Dyrenes Konge’ rapporterer fra modeugen: ”Det hele bliver mere formelt igen”

Eller vælg, hvor du vil lytte

’Bearnaise er Dyrenes Konge’ rapporterer fra modeugen: ”Det hele bliver mere formelt igen”

Eller vælg, hvor du vil lytte

Martin Kongstad rapporterer fra den københavnske modeuge, og det resulterer i en special-episode med klip fra modeshows, modemiddage og interviews med modefolk.

Sponsoreret af:
Sponsoreret En del af serien:

Bearnaise er dyrenes konge

Bearnaise er dyrenes konge er en podcast om mad og mennesker. Forfatteren Martin Kongstad anmelder en restaurant og taler med sin ledsager undervejs.

Sponsoreret af HelloFresh

I sidste uge var de københavnske gader fyldt med velklædte folk fra hele verden, der skulle se, hvad de danske brands havde fundet på til næste års vintersæson. Så Martin Kongstad hoppede på elcyklen og tog mikrofonen med rundt i byen.

”Modebranchen drejer sig meget om status, ligesom så mange andre brancher, men her er det bare meget synligt. Der er nogle, der sidder nede på første række. Det er ligesom på fly – nogle er på business class, og nogle er ikke,” fortæller Martin Kongstad, da han bliver ført ned til første række af en medarbejder til et show.

Noget nyt de senere år er ellers, at flere brands er afstået fra at holde modeshows, men i stedet er gået all in på en ”modemiddag”.

”Tidligere var det sådan, at succes ved en modeuge for et brand var at sætte et stort show op. Men med udbredelsen af sociale medier har det ændret sig i nogen grad. Det er stadig de fleste mærker, der holder modeshows, men flere er gået over til at lade være med det. Dels fordi det er utrolig dyrt at afholde sådan et modeshow, dels fordi man i nogle tilfælde kan få lige så meget ud af at samle de rigtige mennesker. Derfor blev begrebet modemiddage introduceret for nogle år siden,” siger Martin Kongstad.

Martin Kongstad er inviteret med til middag hos Mads Nørgaard, som er et af de mærker, der er gået væk fra at afholde modeshows og i stedet fokuserer på andre typer af events som eksempelvis middage og fester.

Inden Martin Kongstad skal til designeren Henrik Vibskovs show møder han stylist Sebastian Machado, som giver sit bud på, hvor moden er på vej hen.

”Jeg har fundet mine slips frem igen, og jeg har et helt jakkesæt på. Jeg kan personligt også godt lide den slags og at finde nogle specielle jakkesæt, men det hele bliver mere formelt igen,” siger han.

Sebastian Machado forklarer, at når der er krisetid, så går moden tilbage til det klassiske og trygge, og det er det, vi ser nu. Det er meget i 70’er-stilen og silhuetten. Ifølge Sebastian Machado skal tøjet enten skille sig ud ved at være lidt spøjst, eller også skal det være virkelig god kvalitet og bæredygtigt. Martin Kongstad og Sebastian Machado har begge bukser på med læg, da de møder hinanden, og Sebastian Machado anbefaler, at man går ud i en genbrugsbutik og finder sådan et par bukser, for de er helt klart på mode igen.

”Men det vigtigste er faktisk, at man køber noget, man har det tilpas og behageligt i, og at man køber noget, man virkelig tror på. Og som måske også er lidt udenfor trendsene. Det her med en visuel bæredygtighed er en kæmpe ting for tiden. (…) Men der er mange retninger på en gang, og det er lidt segmenteret, så der er mange spændende samtaler på vej,” mener Sebastian Machado.

Martin Kongstad har selv gået model til et modeshow iført jakkesæt for det danske brand Soulland til modeugen i august 2019. Da han var backstage til showet, gjorde han sig flere observationer omkring forholdene i branchen. Afslutningsvist i episoden tager Martin Kongstad derfor forbi Kunsthal Charlottenborg, hvor han har sat både den tidligere model og nu designer Caroline Bille Brahe og messedirektør Christian Maibom i stævne for at få deres takes på branchen indefra.

Hør hele episoden øverst på siden her, eller der hvor du finder dine podcasts.

Vært: Martin Kongstad

Klip: Mikkel Weinell og Emilie Westh Wold

Redaktør: Emil Norsker

Find mere om
Footer graphics