1. Facts
I sidste uge flød internettet over med Spotify’s ‘2019 wrapped up’-lister, og det var ganske fælt at sjoske ned gennem det SoMe-sjap, det skabte i ens feed. Alle ens venner blærede sig pludselig med, hvor god deres musiksmag egentlig var. “Det er så meget mig,” som en perifer en af slagsen skrev som kommentar til, at vedkommende tilsyneladende var stor fan af Kanye West – no shit Sherlock, det er data, det er facts. Og i øvrigt: Alle og enhver mener jo, at de selv har verdens bedste musiksmag, det ligger ligesom i konceptet ‘smag’. Det kan man altså ikke blære sig med. (Morgenbeats’ gnavne pennefører er i øvrigt bare gnaven, fordi han selv havde lyttet mest til ‘Elefantens Vuggevise’ og Søs Fenger i år. Tak for ingenting, baby).
2. Flere facts
I denne uge er der flere facts. Google har nemlig smækket svesken på disken og løftet sløret for, hvad vi usle homosapiens i den digitale tidsalder i grunden bruger internettets svimlende viden og muligheder til. Er man dansk, googler man selvfølgelig livsnødvendige ting som ‘Bedste brownie’ og ‘Bedste Campingplads i Danmark’, dum som man er. Og så er Rasmus Seebach nu officielt større end H.C. Andersen. Internettet har i sandhed lagt magten i hænderne på pøblen. Igen i år er spørgsmålet ‘Hvad er pinse?’ med i top 10. Her på redaktionen er vores holdning, at man skal stoppe med at prøve at fatte det og bare holde fri. Se resten af listerne her:
3. Lyt til mesteren
En af de ting, som altså bare var bedre i gamle dage, var mester og lærling-forholdet. Dengang man lærte af de bedste. Heldigvis er der nogen, der har pustet nyt liv i dette anakronistiske life hack ved at lave hjemmesiden masterclass.com, hvor nogle af verdens bedste forfattere, kokke, skuespillere etc. tager dig i skole gennem udførlige og inspirerende videoer. Her kan man f.eks. høre Margaret Atwood snakke creative writing og blive klogere på vor tids mest toneangivende filmkomponist Hans Zimmers proces, teknik og filosofi. Det fede ved det er, at det koster kassen. Fuld adgang koster cirka 1.500 kr. Befriende koldt i røven.
4. One more time with feeling, Jussi
Landets vistnok mest sælgende forfatter Jussi Adler-Olsen skulle efter sigende ikke mangle noget. Men uanset hvor diger ens portemonnæ måtte være, er det jo dejligt at få kastet ting i nakken. Især jakkesæt, lader man sig forstå i en ny, yderst veldrejet reklamefilm, som krimikongen optræder i som ambassadør for det bæredygtige tøjmærke J.Antony. Her får den alt, hvad den kan trække af patetisk pianoporno og indfølt voice over. Million dollar question er selvfølgelig: ‘WTF?’. Jussi svarer selv: “For mig betyder det rigtig, rigtig meget, at ting bliver gjort etisk. Og (…) at det sidder præcis, som det skal.” Man har vel integritet som forfatter…
5. “Tryghedspakke”
Hvad er det for noget med alle de pakker, politikerne prakker os på? Det er ikke det, vi ønsker os. Heller ikke til jul. Fat det nu. Sidste uges omfattende politiaktion, hvor man fangede 20 mistænkte terrorsympatisører, før de sprængte nogen bomber, viste jo i øvrigt med al tydelighed, at politiet sagtens kan udføre deres arbejde uden alle de kameraer, som Nick Hækkerup vil sætte op. At nogen ‘holder øje med en’, har aldrig været en tryghedsskabende ting, lige meget hvad.
6. Ønsketænkning
Det, vi egentlig ønsker os til jul, er noget ganske andet. Selvom vi nok ikke kommer til at opleve hvid jul i nogen nær fremtid, så føles det alligevel godt at være klar, hvis nu. Det danske herretøjsmærke NN07 har sammen med sportsbrandet Stiga lavet en sneræser i et prunkløst og ypperligt design, som i den sammenhæng hører til i kategorien ‘helgardering’. Den har både rat, fjedre og lyst læder på sædet og er på alle måder topmålet af god smag og uduelighed på én og samme gang. Nogen kommerciel succes kan den her tingest aldrig blive. Måske derfor valgte man på forhånd kun at producere syv. Nu er de alle solgt. Folk er for rige. Og for dumme.
7. Musikvideo på steroider
Her på redaktionen er vi nogle, der er ret vilde med Jehnny Beth, den fransk-engelske furie all in black, som er kendt som forsanger i postpunkbandet Savages. Nu er hun gået solo for en kort bemærkning, og det i karakter af soundtrackskaber til den kommende sæson af ‘Peaky Blinders’. Forleden landede i den forbindelse musikvideoen til nummeret ‘I’m the man’, og vi kan ikke mindes at have set noget lignende, siden Marilyn Manson var på MTV. Læg mærke til, at filmen er lavet i ét skud, og hvor vildt det hele bare er. Vi bukker i sølet med dig, Jehnny, din hidsigprop.