Foto: Shutterstock

Matas fjerner serie af børne-ansigtsmasker efter kritik fra hudlæge: “Det var en fejl”

De nuttede ansigtsmasker lovede pleje og velvære. Men hudlæge kalder fænomenet ‘fuldstændig gak’. Efter en henvendelse fra Heartbeats, har Matas nu trukket produkterne tilbage.

Nuttede enhjørninge, pandaer og dovendyr. Det er forsiderne på en serie af ansigtsmasker, som lover en velplejet hud til børn på seks år og op efter. Men nu trækker Matas serien tilbage.

”Vi har klare retningslinjer omkring produkter og markedsføring til børn og unge: Vi markedsfører ikke til personer under 18 år. Den pågældende serie af ansigtsmasker er et brud på vores retningslinjer, og det er en fejl, som vi fjerner øjeblikkeligt,” skriver Senior Vice President Matas Marketing, Janne Andersen, i et svar til Heartbeats.

Det sker efter, at den danske beauty-kæde blev opmærksomme på serien af ansigtsmasker i deres sortiment i forbindelse med en feature på Heartbeats.dk, der går i dybden med fænomenet ‘Sephora børn’.

Her kaldte professor og overlæge på Dermatologisk Afdeling på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, Jørgen Serup, skønhedsprodukter til børn for ‘kemisk forurening af huden’.

“Ansigtsmasker til et barn er fuldstændig gak for at sige det rent ud,” sagde hudlægen.  

Ansigtsmaskerne, der nu vil blive fjernet fra sortimentet.

I featuren bekræfter Senior Vice President Matas Marketing, Janne Andersen, at de hos Matas oplever, at børn under 18 år bliver mere og mere interesserede i hudpleje og skønhedsrutiner. Hun forsikrer ligeledes, at de unge bliver vejledt af personalet til, hvad de skal købe af produkter, og hvad de skal holde sig fra. 

Den stigende interesse blandt de danske unge indskriver sig i en større international tendens. Både BBC og CNN har dækket fænomenet ‘Sephora børn’ tæt og har blandt andet kunnet rapportere, hvordan præteenagere fylder i beautybutikkerne i USA og Storbritannien, og at generation alpha (børn, der er født fra 2010) er ‘mere interesserede i skincare end legetøj’.

En norsk hudlæge fortæller ligeledes til NRK, hvordan han bliver spurgt til råds af børn ned til 10 års alderen om, hvordan de kan få en ‘yngre hud’. Den unge generation alpha, der er den første generation, der er vokset op i en verden, hvor den fysiske verden og den virtuelle verden i form af sociale medier har været viklet ind i hinanden

En ny rapport fra Børns Vilkår viser i den sammenhæng, at børn generelt er yngre, når de debuterer på sociale medier, og at halvdelen af alle børn på 10 år har en profil på sociale medier. Inden de fylder 13, har stort set alle børn mindst én profil på et socialt medie. Og det er især på TikTok og Instagram, at børnene henter inspiration til skønhedsrutiner.

LÆS OGSÅ

Footer graphics