Kan strandbumsen McConaughey mon bære The Dude’s fakkel videre?
Radio & podcast
menu-close

Kan strandbumsen McConaughey mon bære The Dude’s fakkel videre?

5. marts 2019 |

I en verden i konstant forandring har 'The Dude' gennem 21 år lært os, at det hele nok skal gå, hvis bare man har et par venner, bowling og et godt tæppe at kokse ud på. Derfor vakte det forundring, da han for nylig optrådte i en Super Bowl-reklame. Et fejltrin, som måske kan give den nye Moondog-karakter i 'The Beach Bum' ekstra pondus.

Freelancejournalist

For godt en måned dukkede en video op på Twitter med Jeff Bridges tilbage i rollen som The Dude fra Coen-brødrenes kultklassiker ’The Big Lebowski’.

“Can’t be living in the past, man. Stay tuned”, sagde den aldrende dagdriver. Og så rullede lavinen af spekulationer om, hvorvidt en opfølger af Coen-brødrenes klassiker var på vej, i både danske og udenlandske medier.

For god ordens skyld så er ‘The Big Lebowski’ fortællingen om Jeffrey Lebowski aka. The Dude; et empatisk, bowlingfanatisk, pacifistisk pothoved, som ved en navneforveksling bliver hvirvlet ind i et gidseldrama. Da to håndlangere bryder ind i hans lejlighed og pisser på hans gulvtæppe, beslutter han sig for at opsøge navnefællen – den invaliderede rigmand Lebowski – for at kræve et nyt gulvtæppe. Han bliver afvist, og så starter faldet ned gennem livets meningsløshed.

‘The Big Lebowski’ er med årene blevet et kulturelt fænomen. For mange er The Dude’s relativistiske verdensanskuelse nærmest blevet en religion, og en toer ville have grænset til blasfemi. Heldigvis kommer der ikke en opfølger. Ikke foreløbig i hvert fald. Den førnævnte video viste sig nemlig at være en teaser for en ølreklame (og lidt for Matt Damons velgørenhedsprojekt, Water.org).

For mange vil det nok være en ringe trøst, at His Dudeness solgte sin hippie-noblesse til et kommercielt formål. Men hvis det rev tæppet væk under den globale skare af Lebowski-fans, som i 21 år har tilbedt The Dude’s autoritetsfornægtende livsstil, kan de måske søge trøst i, at der snart kommer en ny dude at more sig med.

29. marts får Harmony Korines ’The Beach Bum’ premiere i USA. Filmen har Matthew McConaughey i rollen som den udbrændte surferdude Moondog. En karakter, som ser ud til at være vævet af samme stof som The Dude.

“Now, ’Dude’, there’s a name no one would self-apply where I come from,” som fortælleren, den konservativtklædte cowboy, i ’The Big Lebowski’ siger.

Han havde nok sagt det samme om Moondog-karakteren. Tilsvarende bliver The Dude’s forespørgsel på et nyt gulvtæppe afvist af den invaliderede rigmand Lebowski med en formaning, der lige så godt kunne være rettet mod strandbumsen Moondog:

“The bums will always lose!

Det sidste er måske en sandhed med modifikationer. Ifølge filmskribent Steve Rose fra The Guardian har ryger-komedier som ’The Big Lebowski’, ’Jackie Brown’ og ’Pineapple Express’ haft en hjælpende hånd med til legaliseringen af cannabis i flere amerikanske stater – en industri med en forventet omsætning på 21 mia. dollars i 2021.

Filmene har da også det til fælles, at der bliver røget en masse pot. I kraft af dens eksistentialistiske sondring af, hvad det vil sige at være menneske, skal der dog mere end et par fredspiber til at genrebeslægte ’The Big Lebowski’ med film som ’Cheech & Chong’ eller ’Pineapple Express’.

Derfor bifalder jeg heller ikke The Dude som reklamesøjle. Omvendt har jeg det sådan, at hvis Moondog-karakteren kan leve op til forventningspresset og i en tid med stigende vandstande, robotter på fremmarch og en potentiel kolonisering af Mars formår at skabe en oplyst, falsk bevidsthed om, at det hele nok skal gå, vil en Super Bowl-reklame om 21 år være ham vel undt.

Man kan ikke leve i fortiden. Fremtiden er man nødt til at leve med.

‘The Big Lebowski’ bliver genvist i Cinemateket onsdag den 6. marts kl. 21.30. 

Kasper Baatrup

Freelancejournalist