Foto: Universal Pictures

Internettet siger, at jeg skal ligne Bridget Jones og gå i skinny jeans: Men hvorfor skifter trenden så hurtigt?

Mikrotendenserne opstår enten som protest eller som kommentar til omverdenen, siger ekspert.

Under en af mine daglige detours ned i TikToks dybe hul sprang ‘The Frazzled English Woman’ pludselig frem. En kvinde, der med sit lidt forpjuskede look, læderstøvler, lange halstørklæder og efterårsagtige garderobe minder om Bridget Jones. Eller Kate Winslet i ‘The Holiday’.

Siden sidste uge har hun været en fast del af mit feed. Det er min fornemmelse, at det nu er sådan, man skal se ud. Med andre ord: En ny mikrotrend født af internettets uransagelige livmoder.

Min umiddelbare reaktion var irritation, men nu er jeg også blevet lidt nysgerrighed. For det virker nærmest umuligt at navigere i de mange hurtigt skiftende tendenser. Og skal man overhovedet det?

I januar i år var det mafiakonens leopardprint og pelsfrakker, der herskede. Sidste sommer opstod en ganske kortvarig trend kaldet ’tomatpige-sommer’. Den underligt specifikke trend byggede primært på farven rød og en lidt ‘la dolce vita’-agtig energi. 

Endnu mere specifik var hårdkogt-æg-pige-æstetikken, som dog handlede mere om pastelfarver og broderie anglaise end æg.

På det seneste har også ’office siren’, ’blokecore’ og ’brat’ været allestedsværende både i modebilledet, men begreberne er også uddybet i en lang række artikler på tværs af medier. 

Ifølge Julia Lahme, der er trendforsker og livstilekspert, eksisterer de mange mikrotendensen nærmest som dugperler på et spindelvæv. Selvom det kan være svært at gennemskue, er der altid et system bag.

”Mikrotendenserne er skabeloner, vi leger med og forsøger at udfylde. De kan sammenlignes med barndommens udklædningskasse, hvor vi ikke behøver lade os begrænse. Det er derfor, at vi både kan være klimaaktivister og drikke rødvin fra Frankrig,” fortæller hun. 

Hvad med klimaet?

Men med en udklædningskasse fyldt af så mange forskellige stilarter rejser der sig et rimeligt presserende spørgsmål om bæredygtighed. For hvordan kan man både engagere sig i nye trends og have et bæredygtigt forbrug?

“Det kan man som udgangspunkt ikke. Det kræver, at man tager stilling til, hvordan de ting, man allerede har, kan bruges i en ny sammenhæng. Dem der er dygtige og kreative, behøver ikke købe ind hos Shein. Dem, der ikke er, bliver nødt til det, hvis de vil følge med i alle de her trends,” fortæller Julia Lahme. 

Ifølge hende kommer de fleste til at engagere sig i to områder om året. Og man engagerer sig, uanset om man vil det eller ej – og uanset hvor meget man ellers holder sig for øjnene.

Der er også rigeligt at holde øje med. For de seneste tre til fire år er der nemlig ifølge Julia Lahme opstået en ny spændende trend med cirka 14 dages mellemrum. Dem kan man dog ikke følge med i alle sammen. Personligt har jeg heller ikke tænkt mig at gå fuld Frazzled English Woman på den lige nu og her. Selvom dele af den da tiltaler mig.

Hvordan vælger vi egentlig, hvilke mikrotrends vi vil følge? 

“Dit forbrug er det kodesprog, du taler med dem, du ønsker, skal forstå dig. Men vi vælger også de tendenser, som vi synes får os til at se lækrest ud. De fleste er jo visuelle, så vi går efter det, der stilistisk appellerer mest til os,” forklarer hun

Og det er faktisk gode nyheder, for jeg har lige læst, at skinny jeans skulle være på vej tilbage. Og selvom man jo kan argumentere for, at de måske slet ikke har været væk, har de for mig absolut ingen stilistisk appel– men det er nok primært, fordi jeg synes min læg er for stor.  

Jeg ser dem til gengæld ofte på gaden, for selvom de nye mikrotendenser hovedsageligt opstår på internettet, sker det også den anden vej rundt. Primært fordi vi hele tiden forholder os til vores omverden. Hvilket jo ikke er en ny ting, og derfor er mikrotrends det heller ikke. 

“I 80’erne var det Madonnas gummiarmbånd, som blev til en mikrotendens. Nu rejser de bare hurtigere, fordi vores medier rejser hurtigere. Det er derfor, at udskiftningen af trends er accelereret,” forklarer Julia Lahme.

Mikrotrendenserne rejser ikke kun hurtigere, de både genopstår og genopfinder sig selv hele tiden. Og nogle gange får de et nyt (og sommetider rimelig underligt) navn. Hvilket måske er en af grundene til at “The Frazzled English Woman” igen har fundet sin vej tilbage i modebilledet. Det er nemlig ikke første gang, at hun er på besøg.

I december 2022 skrev British Vogue en artiklen “An Actual Frazzled Englishwoman Dissects The Trend.” Allerede tilbage i januar 2024 mente Elle, at trenden var tilbage igen.

Så hvordan kan det være, at hun pludselig er tilbage nu?

“Mikrotendenserne opstår enten som protest eller som kommentar til omverdenen. Når samtiden kalder på, at vi trækker os tilbage fra en konfliktfyldt verden, når vi bliver usikre, eller når der valg i USA, har vi brug for en retrohygge og en form for eskapisme-tryghed. Og så genopliver vi gamle trends.”

Find mere om
Footer graphics