I Frankrig har man fået nok af korte indenrigsflyrejser. Efter stor debat har det franske parlament vedtaget en ny lov, der skal begrænse indenrigsflyvning i republikken.
Med den nye lov bliver alle indenrigsfly nemlig suspenderet, såfremt man kan nå destinationen med et direkte tog indenfor to timer og 30 minutter. Det sker som led i en række klima- og miljøpolitiske initiativer, skriver The Guardian.
Det betyder eksempelvis, at det er slut med at flyve fra Orly lufthavnen syd for Paris til destinationer som Nantes eller Bordeaux, skønt det stadig vil være muligt at flyve dertil fra Charles de Gaulle/Roissy nord for Paris.
Forslaget stammer oprindeligt fra en klimakommission nedsat af præsident Emmanuel Macron. Det oprindelige forslag var dog anderledes i den forstand, at det var alle indenrigsfly, der havde et direkte tog på mindre end fire timer som alternativ, der skulle suspenderes.
Det forslag affødte dog stor kritik fra forskellige franske regioner samt Air France-KLM, der har været hårdt ramt af restriktioner i forbindelse med coronapandemien. Derfor blev det en noget anderledes version, der blev vedtaget i det franske parlament.
Den nye udgave af forslaget har dog også affødt politiske reaktioner. Det grønne parti, Les Verts, er kritiske, da de mener, at den såkaldte udvanding af det oprindelige forslag har gjort det meningsløst. Overfor det står de franske socialister, der er bange for forslagets betydning for arbejdspladserne i luftfartsektoren.
Europa vil have mindre flytrafik
Den franske transportminister, Jean-Baptiste Djebbari, beskriver dog forslaget sådan her: ”Vi har valgt to en halv time, fordi fire timer risikerer at isolere indlandsområder inklusiv store dele af Massif Central (bjergregion i Sydfrankrig), hvilket vil være uretfærdigt.”
Det er ikke første gang, man fra fransk side forsøger at begrænse indenrigsflyvningen. For et år siden gav man nemlig Air France-KLM et lån på 7 milliarder euro med den betingelse, at visse indenrigsflyvninger skulle droppes. Med den nye beslutning vil man også kunne forhindre lavprisflyselskaber i at flyve de korte ruter.
Frankrig er ikke det eneste land i Europa, der ønsker at mindske den forurenende flytrafik. For kort tiden siden kunne vi her på Heartbeats fortælle om, hvordan den svenske regering vil indføre en afgift, der skal ramme særligt forurenende flyvemaskiner.
I Østrig har den konservative-grønne regering introduceret en 30 euro-skat på flyrejser på mindre end 350 km samt forbudt indenrigsflyvninger, hvor man kunne nå destinationen på mindre end tre timer i tog. Hollænderne har forsøgt at forbyde korte indenrigsflyvninger siden 2013.
Nu er det så franskmændene, der skal vænne sig til en togkupé frem for flykabine.
SF: “Danmark skal ikke være et fly-skattely”
Men hvad så med Danmark? Vi har spurgt SF’s klimaordfører, Signe Munk, hvad hun synes om den franske beslutning.
“Jeg synes, det er spændende og et vigtigt skridt, Frankrig har taget for at flytte franskmændene over i tog frem for indenrigsflyvninger”.
Kunne man gøre noget tilsvarende i Danmark?
“Jeg ser helt klart for mig, at vi skal have gjort togturen på tværs af landet i Danmark meget hurtigere, end den er i dag, så man netop kan komme ned på en kortere rejsetid og på den måde få udkonkurreret indenrigsflyvningerne. Det er jo desværre bare sådan i dag, at hvis man f.eks. ser på jyske lufthavne som Karup eller Aalborg, så kan man ikke komme til København på to en halv time. Der er meget længere rejsetid. Men det er jo derfor, SF kæmper for den her timemodel indenfor togrejser, så vi kan få tempoet op på tog.”
Har I nogle redskaber til at gå mere aggressivt til flytrafikken for at reducere den?
“Der er ingen tvivl om, at der skal lægges flyafgifter på flyvninger. Man kan indføre en passagerafgift, hvor du betaler 60 kroner på indenrigsflyvninger og eksempelvis 400 kroner, hvis du skal flyve helt til USA, sådan at flyafgiften tager højde for, hvor langt du flyver. De penge, vi så får ind der, dem vil vi gerne bruge til at sænke prisen på at rejse med tog på tværs af landet, så man også får en økonomisk tilskyndelse til at tage toget frem for flyet.”
Men er det ikke interessant, at vi har en række europæiske lande, der rykker på det her område, nu hvor vi i Danmark ikke bevæger os så forfærdelig meget?
“Jo, for pokker! Og mit budskab til regeringen, som jo har været bremseklodsen i forhold til at få flertal for en flyafgift, det er: Se på resten af Europa. De har også flyafgifter. Altså vores nabolande England, Tyskland og Sverige har flyafgifter. Danmark skal ikke være et fly-skattely, hvor der er særlig rabat på flybrændstoffet, som der er i dag. Så der er ingen tvivl om, at Danmark burde også komme frem i bussen på flyområdet og simpelthen beskatte en CO2-belastende rejseform meget mere,” mener SF’s klimaordfører Signe Munk.
Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️