Bjarke Ingels nye festival-installation er både måne, spejl og diskokugle
Radio & podcast
menu-close

Bjarke Ingels nye festival-installation er både måne, spejl og diskokugle

16. august 2018 |

Kan Bjarke Ingels gøre det sociale liv til kunst? Han vil i hvert fald gøre forsøget med ny, kæmpe diskokugle i Nevada-ørkenen.

Studerende på Cambridge University, kulturbegejstret og aspirerende dj som de fleste andre københavnerbørn. Kontakt: johanna@heartbeats.dk

Foto: Pressebillede

Det ligner måske en stilbillede fra en sci-fi film om mars-beboernes første touchdown på jorden, men kuglen på billedet er intet ringere end arkitekt, kunster og designer Bjarke Ingels nyeste spacey påfund. Til slut-august vil han på Burning Man-festival i USA sætte sit eget twist på festival-oplevelsen ved at give gæsterne et spejl, hvori alle deres udskejelser reflekteres.

“The Orb” er navnet på den store ballon, der skal op og hænge på festivalen. Den er skaleret perfekt til den halvmåne-formede festivalplads, så at den, der står under kuglen, kan se hele pladsen udstillet. Om natten lyses den op og bliver til et guidende “måne”: det mødepunkt, som enhver, der forvildet har forsøgt at finde sine venner på en propfyldt festivalplads, kan nikke genkendende til at have manglet.

 
Bjarke Ingels udtaler, at idéen bag kuglen er at gøre selveste det sociale liv til kunst ved at spejle det – ikke en dårlig måde at fortolke en festival, hvis poetiske mantra er, at alt socialt liv skal foregå uden for samfundets normale regler og normer. Projektet er pt. ved at blive fundraiset til på Indiegogo og mangler 26.000 af de 50.000 dollars det kræver for at gøre “the Orb” til en realitet.

Festivalen, der lægger I Nevadas vide ørken, har siden 1986 sørget for et frirum for dets deltagere, hvor de hverken skal tænke på penge, job eller husleje, og i stedet lever i ultimativ kreativ frihed, hvori de skaber og fester som det passer dem. Festivalen beskriver sig selv som en “by hvor alt, hvad der opstår, er kreeret af dens indbyggere”.

Bjarke Ingels, som står bag blandt andet VM-komplekserne på Ørestad og Googles California-hovedkvarterer, er kendt for sin kombination af installationskunst og arkitektur. Hans vision, videreformået af hans arkitekturgruppe BIG, er af en fremtid hvor det urbane, bæredygtige og levedygtige smelter sammen – kort opsummeret som “sustainable hedonism” – og dette motto ligner på mange måde de værdier, der bliver hyldet på Burning Man-festivalen, hvor folk bliver opfordret til at finde deres “indre selv” uden at efterlade spor efter sig i den store ørken.

Festivalens mest kendte ritual foregår sidste aften, det legendariske “temple burn”, hvor festivalens største struktur samt kunst, telte og de såkaldte “mutant vehicles” brændes af, i hvad der kun kan betegnes som en form for stamme-agtig tilbedning til techno-guderne.

Mon ikke dette spetakle vil være et imponerende syn når det afspejles i den 25,5 meter diameter store kugle.

Johanna Kinnock

Studerende på Cambridge University, kulturbegejstret og aspirerende dj som de fleste andre københavnerbørn. Kontakt: johanna@heartbeats.dk