Foreningen Sex og Samfund er i endnu højere grad end sidste år til stede på Roskilde Festival. Udover at de deler 15.000 kondomer ud til kåde festivalgængere, så kan man også lægge vejen forbi deres nye dialogpunkt kaldet Soft Spot, ligesom de har en stand ved siden af Orange Scene under musikdagene.
Da Heartbeats lægger vejen forbi Soft Spot nær L-tårnet, hvor dialogpunktet i år er placeret i campingområdet, er festivalgæsterne allerede godt i gang med at snurre lykkehjul og spille såkaldt sex-jeopardy. Her kan man quizze i kategorierne “samtykke”, “prævention” og “lige på tungen”, som udfordrer gamle myter om blandt andet sexsygdomme.
Imens står andre gæster med hænderne begravet i nogle kasser, hvor de skal “mærke efter”, ligesom en kødrand af mennesker er samlet omkring et bord til venstre i teltet, for at få fingrene i gratis glidecreme, kondomer med hindbær-, vanilje- eller chokoladesmag og læbepomader, så man kan blive kysseklar.
Bredere målgruppe
Blandt nogle af foreningens i alt tredive frivillige møder vi Amanda Ritz, der er projektleder i Sex og Samfund og står for samarbejdet med festivalen. Hun er overrasket over interessen fra især en særlig gruppe festivalgæster, som foreningen normalt har svært ved at få fat i.
“Normalt når vi inviterer til aktiviteter sammen med vores frivillige, så oplever vi, at der er rigtig mange unge kvinder, der kommer. Men når vi så kommer herud, så er det især de unge mænd, som synes, at det er spændende og fedt at komme herover. De stiller nogle vildt gode spørgsmål, og vi får nogle virkelig fine snakke. Det er vildt fedt, fordi vi når en meget bredere målgruppe, end vi ellers gør,” siger Amanda Ritz.
Ifølge hende er de fleste, der besøger Soft Spot, de helt unge efterskoleelever op til dem, der er i midt- sluttyverne. Udover at spille spil, quizze og få sat tattoo stickers på huden med skrift såsom “Samtykke”, så er der også fem uddannede rådgivere fra Sexlinjen, der holder til i Soft Spot.
Her kan man få en-til-en-samtaler, hvis man har oplevet noget grænseoverskridende, har brug for en skulder at græde ved eller bare har brug for at vende et dilemma. Det kan eksempelvis være spørgsmål som, hvad der sker, hvis man har kastet sin p-pille op i sin brandert, forklarer Amanda Ritz.
Modtager halv million i donation
Sex og Samfunds indsats er ikke gået den norske kunstner Auroras næse forbi. Hun spiller på Orange Scene fredag den 5. juli og er forud for festivalen blevet udvalgt til at pege på en modtager af årets Orange Donation, en gave der lyder på 500.000 kroner. Og Aurora valgte altså Sex og Samfund på grund af deres store arbejde med at sætte fokus på skærmkroppe.
I Soft Spot-teltet møder vi generalsekretær i Sex og Samfund, Majbrit Berlau, der er ude og tage temperaturen i teltet, og nyheden om den halve million var ikke en,hun havde set komme.
“Vi fik nyheden lige før festivalen startede som en meget stor overraskelse! Vi er virkelig beærede og sindssygt stolte af, at vores arbejde med skærmkroppe og kropsidealer er blevet set også af Aurora,” siger hun.
Stor forskel
Ifølge Majbrit Berlau er der ingen tvivl om, at der er et behov blandt både børn og unge om at sætte fokus på skærmkroppen. En undersøgelse lavet af foreningen i forbindelse med Uge Sex viste, at på trods af at de unge mennesker godt ved, at kroppene på sociale medier er filtrerede og unaturlige, så påvirker de dem negativt og giver dem lyst til at tabe sig, træne mere og få lavet lip fillers.
“De får lyst til at lave deres kroppe om, og det at nå ud med oplysninger er første forsvarslinje mod at skærmkroppen påvirker os negativt. Den halve million kommer til at betyde, at vi kan fortsætte arbejdet i en større skala, end vi har kunnet hidtil, derfor kommer det virkelig til at gøre en forskel,” siger hun, imens der bliver delt bankoplader ud til Sex og Samfunds musikbanko.
Derudover skal nogle af pengene også gå til at lave rådgivning rettet mod forældre. Under Uge Sex erfarede foreningen nemlig, at også mange forældre har behov for flere redskaber til at tale med deres børn om, hvilke falske idealer og kroppe de udsættes for gennem skærmene.
Forældre er der til gengæld få af i Soft Spot, og det er måske meget godt. Sidste år blev der kun solgt 56 pakker kondomer på hele Roskilde Festival, men at dømme efter den fortsat store trafik omkring beholderne med kondomer, så behøver de ikke bekymre sig om at blive bedsteforældre endnu.