Du får nok svært ved at finde en eneste dansker, der ved sine fulde fem, kan få sig selv til at spørge: Hvem er Simon Kvamm? For ja, det ved alle, og nu er det ikke for at hænge DR’s Pelle Peter Jencel ud som imbecil, fordi han stiller netop dét spørgsmål i sin seneste podcast, nærmere tværtimod.
I DR-podcasten ‘Hvem er Simon Kvamm’ prøver den drevne radio- og podcastvært at gøre sig selv og sine lyttere et svar klogere, og det er der kommet en meget veludført og interessant podcast ud af. Det er ellers ikke, fordi vi har manglet historier om, hvem Simon Kvamm er – han har givet interviews til mange og til mange medier gennem årene – men det er mig bekendt første gang, at man får (så godt som) det fulde billede af, hvem en af de største skikkelser indenfor nyere dansk kulturliv egentlig er fra a-z.
Hvorfor er Simon Kvamm det? Det er selvfølgelig svært at svare entydigt på, og det forsøger podcasten heller ikke; den går omvendt i gang med at sammenflette de mange simultane spor af begivenheder, som Simon Kvamms liv består af. Selv siger han, at han har opfattet sit liv som mange “separate tidslinjer”, men ender i seriens sidste sjette afsnit at erkende, at det har været en fejlanalyse.
“Det har været ret vildt,” siger han om at lade sig interviewe så længe og intensivt, som tilfældet er i denne podcast-serie, “terapeutisk” nærmest.
Det er ellers ikke, fordi fortællegrebet er særlig psykologisk. Egentlig er ‘Hvem er Simon Kvamm?’ blot en gennemgang af hans biografiske liv og meritter fra barn til ung og til voksen – fra klaverfinger i Silkeborg til keytarsanger i Nephew og ‘Drengene fra Angora’ – videre gennem De Eneste To, det eponyme Thys’ske soloprojekt og frem til Hugorm og hans nuværende position som dommer i X Factor.
Som lytter bliver man mindet om, hvor vildt et liv i showbusiness Simon Kvamm har levet indtil nu. Hvor de fleste almindelige mennesker helliger sig én ting og måske, men kun måske skifter spor på tidspunkt i livet, har Simon Kvamm genopfundet sig selv igen og igen i jagten på… ja, noget. Hvad det er, står efter endt lytning stadig og dæmrer, men det tyder på, at han altid har været mere optaget af selve den kreative skabelsesproces – eller rejsen for nu at bruge en floskel – snarere end endemålet.
Samtidig tager seriens 6 afsnit livtag med et eksistentielt grundtema i Simon Kvamms egen tilværelse – dels på grund af sit eget ego, men i den grad også omverdenens beundring – nemlig følelsen af at være noget særligt. Det har han selv tumlet med, men også, viser det sig, fået et fornyet perspektiv på gennem den kristne tro.
Pelle Peter Jencel ringer venner og tidligere bandkammarater op for at nuancere portrættet af hovedpersonen, og selvom nogle af dem husker tingene anderledes (for eksempel hvem der dannede Nephew) og endda er blevet såret over ikke at være en del af Simon Kvamms projekter nu og her, bidrager de fornemt til fortællingen. Herunder også hans kone, Stine, som indiskutabelt har spillet en temmelig afgørende rolle i Simon Kvamms liv gennem alle årene.
Man undrer sig lidt over, hvordan det overhovedet har kunnet lade sig gøre at have en familie, mens alle de vilde karriereprojekter har buldret afsted, men svaret på det er nok for privat til nogensinde at komme frem.
Det skæmmer heller ikke den samlede fortælling, der er i sidste ende et gennemarbejdet og interessant portræt med nye indsigter af det for evigt enigmatiske fænomen Simon Kvamm. Det er kort sagt meget anbefalelsesværdigt at lytte til.