Der er actionfilm, og så er der actionfilm som dem, Gareth Evans laver.
Waliseren bragede igennem og satte en ny standard for slå-på-tæven-film med actionbaskerne ’The Raid’ og ’The Raid 2: Redemption’. Det er da også derfra, at John Wick-filmene har taget inspiration til de mange og lange, imponerende kampscener.
For der er smæk for selv den mindste skilling i Gareth Evans’ produktioner. Brækkede lemmer og heftige blodsprøjt er en fast bestanddel, nærmest i et tegneserie-overdrev. Er du med på legen, er der uanede mængder underholdning at finde, og man lægger hele tiden mærke til nye detaljer, når man genser hans film.
Det er nemlig også Gareth Evans, som er en af ophavsmændene til gangsterserien ’Gangs of London’, hvor han også agerer actionkoregraf og står bag et af de mest mindeværdige afsnit i seriehistorien med første sæsons afsnit fem.
Nu er action-auteuren klar med et nyt brag i form af Netflix-filmen ’Havoc’, og der bliver igen smadret kranier og skudt kroppe til schweizerost, så der ikke er et blodigt øje tørt.
Walker (Tom Hardy) er en småkorrupt strømer i en unavngiven storby. En aften bliver han kaldt ud til et gerningssted, hvor en narkohandel er gået galt. Gennem overvågningsbilleder ser han ejendomsmogulen og borgmesterkandidaten Lawrence Beaumonts (Forest Whitaker) søn.
Rigmanden hyrer Walker til at finde sønnen og dermed indledes en tur gennem byens lyssky dele, hvor kinesiske gangstere og korrupte pansere er lige i hælene på Beaumonts søn, Charlie, og hans kæreste Mia (Quelin Sepulveda).
Smæk for springskallerne
At ’Havoc’ er en film, der svælger i overdrev, bliver slået fast fra start.
En hæsblæsende animeret biljagt leder tankerne hen på Frank Miller og Robert Rodriquez’ ’Sin City’, og så er man ligesom forventningsafstemt som publikum.
Derfra går det over konfliktoptrappende stok og sten. Walker og makkeren Ellie (Jessie Mei Li fra ’Shadow and Bone’) kommer tættere og tættere på Mia, men det gør alle andre også.
For en film, hvor vi sidder helt ude på kanten af sofaen i forventning om, hvornår voldsorgiet mon går i gang, er der faktisk ikke særligt mange blodsudgydelser de første 50 minutter af ’Havoc’.
Til gengæld stikker det fuldstændig af derefter, og den resterende del af filmen er den ene knogleknusende og kuglefulgte actionsekvens efter den anden.
Tom Hardy, som er en ivrig brasiliansk jiu-jitsu-udøver, har aldrig været bleg for at give sig fuldt ud i kampscener, men sætter her en ny standard i ’Havoc’. Især en slåskamp med den tidligere MMA-kæmper Michelle Waterson står ud som særligt mindeværdig. Den duel må de gerne genoptage i en anden Gareth Evans-produktion.
Slåskampene leverer smæk for springskallerne, og kameraet føres, som om det er en panisk tilskuer, der febrilsk prøver at undgå at blive et offer i blodbadet. For der er virkelig mange navnløse håndlangere, som må lade livet, og det er eminent, morbidt underholdende.

Action i top
I modsætning til tidligere vælger Evans i denne omgang en stil, der bærer meget præg af overdrev. Selv den mindste pistol lyder som en kæmpe kanon, og alle skudhuller er enorme med litervis af blod, der fosser ud.
Tilsat lidt slowmotion hist og her fremstår ’Havoc’ som et muldyr bestående af lidt vintage Evans-vold med lidt John Woo og Sam Peckinpah-æstetik bare for at hæve galskaben.
Den når et peak i to scener: Den ene på en natklub og den anden i afsidesliggende hytte i en skov. Uanset hvilken farve underlaget havde forinden, er det efterfølgende blodrødt, og lyddesignet, som skal sælge actionen, er mesterligt. Lyden af forskellige steder på en krop, som stumt hamrer imod en hård flade, der ikke umiddelbart giver efter, er klam perfektion.
Der, hvor ’Havoc’ halter efter, er på dens meget tynde historie.
Det er ikke ligefrem det mest komplicerede plot, og der bliver ikke brugt vanvittig meget tid på karakterudvikling. Og den, der er, måtte der egentlig gerne være lidt mindre af, så vi kunne få mere action.
Og det er måske den største anke ved ’Havoc’. Der er simpelthen ikke nok action. Men den, der er, er til gengæld fuldstændig i top.
Det er også derfor, man har lyst til at se ’Havoc’ igen, efter rulleteksterne er løbet over skærmen. Og med det in mente må filmen siges at være en succes for Netflix.
Karakter: 🖤🖤🖤🖤