’Rockhistorier’ om Radiohead: ”De har helt sikkert ændret rockmusikkens gang og form”

Eller vælg, hvor du vil lytte

’Rockhistorier’ om Radiohead: ”De har helt sikkert ændret rockmusikkens gang og form”

Eller vælg, hvor du vil lytte

I denne episode af Rockhistorier dykker de to værter, Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch, dybt ned i en af 90’ernes mest nyskabende rockikoner, der vævede computeren og tårevækkende følelser ind i genren.

Kultur En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

Da fem unge gutter fandt sammen i midt 80’erne, var det under navnet ‘On a Friday’, opkaldt efter den dag, de måtte låne øvelokalet på Abbingdon school, lidt uden for Oxford, hvor de alle voksede op.  

Heldigvis fik pladeselskabet EMI ændret på dette, da de signede bandet i 1991. Valget faldt på Radiohead, som stammer fra sangen ‘Radio Head’ på albummet True Stories med Talking Heads.

”Det er ikke altid, at gruppers navne passer til deres musik, men det passer perfekt til dem, synes jeg. De hedder Radiohead – og de er Radiohead,” siger Klaus Lynggaard.

Selvom sangen ‘Creep’ blev deres gennembrudshit i 1992, var det gruppens mest berømte album OK Computer’, som fem år senere for alvor definerede deres lyd. Rammerne begyndte at falde på plads, da de takkede ja til at komponere musik til rulleteksterne i filmen Romeo+Juliet, som resulterede i nummeret ‘Exit Music (For A Film)’.

Under indspilninger af albummet, lejede de et over 1000 år gammelt slot – St. Cathrine’s Court – i byen Bath. Og selvom de termiske bade stadig står intakte, gik tiden hovedsageligt med at komponere og lave lyd-eksperimenter i slottets unikke ambiente rum. 

”Den nåede simpelthen førstepladsen på de engelske hitlister. Det er jo sådan en plade, som jævnligt dukker op, når der skal laves opgørelser over verdens bedste plader,” siger Henrik Queitsch.

“Det er et hovedværk i rockmusikken for at sige det, som det er,” tilføjer Klaus Lynggaard.

En ny ‘prog-rock’?

Nogle ville kalde det en ny form for ‘prog-rock’, men helt centralt for udtrykket er også de følelser, som forsangeren Thom Yorke befængte rockmusikken med, når der sættes ord på tyngende hierarkier i samfundet og en deprimerende verden, som tydeligt prægede ham. 

Og selvfølgelig… Computeren. Teknologien. I slut 90’erne var computeren stadig kun på vej ind i den almindelige borgers hjem. En udvikling, der afspejlede sig tydeligt i Radioheads udtryk – om det så var ved brug af samples eller den modulære synthesizer på det efterfølgende succesalbum ‘Kid A’, som udkom i 2000, og som Henrik Queitsch meget sigende kalder “en indvarsling af det 21. århundrede”. 

Og frygt ej, hvis du allerede har en stor del af Radioheads diskografi under neglene – de to værter har også været under radaren og fundet en masse numre. Eksempelvis den oversete single fra 2009, ‘Harry Patch (in Memory Of)’, der hylder den sidste krigsveteran fra 1. Verdenskrig med et strygerarrangement af Johnny Greenwood og Thom Yorkes’ ømme vokale inderlighed. 

Footer graphics