’Rockhistorier’ om Mute Records: ”Her havde artisten altid ret – penge var aldrig formålet”

Depeche Mode. Foto: Shutterstock

’Rockhistorier’ om Mute Records: ”Her havde artisten altid ret – penge var aldrig formålet”

Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch taler i dette afsnit af ’Rockhistorier’ om det engelske pladeselskab Mute Records, hvis musikalske linje i høj grad blev drevet af grundlæggeren, Daniel Millers, intuitioner og personlige præferencer.

Musik En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

Det er i år 45 år siden, at Mute Records kom til verden, og i den anledning kigger Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch nærmere på det engelske pladeselskabs musikudgivelser fra perioden 1978 til 2002. 

Mute Records blev stiftet i 1978 af filmskaber og musiker Daniel Miller, som var meget inspireret af den elektroniske side af punken som blomstrede i England. Til at starte med var det ikke planlagt, at Daniel Millers produktioner skulle gå hen og blive til et etableret pladeselskab. Men efter at hans hjemmeproduceret singleudgivelse ’TVOD/Warm Leatherette’ fik overvældende anmeldelser, væltede det ind med demobånd og blev langsomt begyndelsen på Mute Records.

Daniel Miller styrede næsten egenhændigt Mute Records med sine personlige intuitioner som den musikalske linje. Han havde samtidig en fri og på mange måder kunstnerisk tankegang, som skinnede igennem i det artist-venlige pladeselskab.   

”Han var meget trofast overfor sine kunstnere. Hvis de først var kommet på selskabet, så udgav han gerne rub og stub af, hvad de kom med,“ fortæller Klaus Lynggaard, som også påpeger Mute Records grafiske covers som altid vagt stor genkendelighed. 

”Artisten havde altid ret. Hvis man også kunne tjene nogle penge, så gjorde det ikke noget, men det var ikke det, der var hovedformålet,” fortsætter Henrik Queitsch. 

Gennem årene signer Mute Records med navne som Fad Gadget, Moby og Goldfrapp. Også Depeche mode kommer i sine spæde år ind under vingerne hos Daniel Miller, og er med til at opbygge en stærk diskografi for pladeselskabet. I dette afsnit spiller vores kyndige rock-værter blandt andet nummeret ’New Life’ fra det essexske bands, som ender som nummer 11 på de engelske hitlister.  

Et andet band som vækker opsigt i start 80’erne, er det Australske band Birthday Party med Nick Cave som frontfigur. Desværre når de kun at indspille EP’en ’Mutiny’, før bandet går i opløsning. 

”Det er en forrygende EP, og der er så meget hammer på. Det er et band, som var allerbedst, da de var længst ude,” påpeger Klaus Lynggard, som sammen med Henrik Queitsch er store Nick Cave fans. 

”Vi har valgt et forholdsvis stille nummer, en slags ballade, men også et nummer, som bliver et blåstemple for Nick Cave og hans soloband de første år efter opløsningen,” siger Henrik Queitsch og taler om nummeret ’Jennifer’s Veil.’

Daniel Miller sælger Mute Records i 2000 til EMI Records, men bliver i 2002 genoprettet af selv samme Miller og er fortsat eksisterende. 

Playliste:

The Normal: “T.V.O.D.” (single, 1978)

Deutsch-Amerikanische-Freundsschaft : “Kebabträume” (single, 1980) 

Depeche Mode: ”New Life” (Speak and Spell, 1981)

Yazoo: ”Situation – ”12 mix” (single, 1982)

The Birthday Party: “Jenifers Veil” (Mutiny!, 1983)

Fad Gadget: “Collapsing New People” (Gag, 1984)

Erasure: “A Little Respect” (The Innocents, 1988)

Laibach: ”Across the Universe” (Let It Be, 1988)

Barry Adamson: “The Man with the Golden Arm” (Moss Side Story, 1989)

Recoil: “Faith Healer” (Bloodline, 1992)

Balanescu Quartet: “Computer Love” (Possessed, 1992)

Anita Lane: “The World’s a Girl” (Dirty Pearl, 1993)

Diamanda Galás with John Paul Jones: “Do You Take This Man?” (This Sporting Life, 1994)

Moby: “When It’s Cold I’d Like to Die” (Everything Is Wrong, 1995)

Einstürzende Neubauten: “Stella Maris (Ende Neu, 1996)

Add N to (X): “King Wasp” (On the Wires of Our Nerves, 1998)

Goldfrapp: ”Lovely Head” (Felt Mountain 2000)

Nick Cave & the Bad Seeds: “Love Letter” (No More Shall We Part, 2001)

Støt ‘Rockhistorier’

De bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode.

Støtter du os, kommer du med i Rockhistoriers Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte ‘Rockhistorier’.

Find mere om
Footer graphics