For at imødegå problemet med streaming-svindel og udvandingen af streaming-royalties mellem høj- og lavkvalitetsindhold har Spotify indført en regel om, at en sang skal have nået mindst 1.000 afspilninger i de foregående 12 måneder for at generere royalties.
Det stopper dog ikke streaming-bots fra at streame den samme sang tusindvis af gange. Derfor indfører Spotify endnu en regel. Hver artist skal have et minimum antal månedlige lyttere for at kvalificere sig til royalties – det vil sige få udbetalt rettighedskroner. Antallet af månedlige lyttere repræsenterer hver unik person, der har streamet en kunstners musik mindst én gang inden for de sidste 28 dage. Det betyder, at selvom en enkelt lytter streamer en sang igen og igen inden for de sidste 28 dage, tælles de kun én gang som en månedlig lytter.
Undersøgelser foretaget af Chartmetric, som er et selskab, der arbejder med data i musikbranchen, viser, at de nye regler vil påvirke rigtig mange kunstnere på Spotify.
Langt størstedelen af al den musik, som findes på Spotify, er der nemlig næsten ingen, der lytter til.
Hele 81 procent af artisterne på streamingtjenesten har mindre end 1.000 månedlige lyttere. Det svarer ifølge Chartmetric til cirka 7,9 millioner kunstnere, som med de nye regler ikke ser ud til at få noget for deres musik.
To kunstnere, som ikke skal være bange for at miste deres royalties er Taylor Swift og The Weeknd. De nåede som de første nogensinde over 100 millioner månedlige lyttere. Dette skete for dem begge i 2023.
Blandt artister med flest månedlige lyttere i Danmark har vi Lukas Graham (15.499.659), Martin Jensen (5.678.615), Volbeat (4.774.672), og Mø (3.528.716).