I lørdags deltog jeg sammen med 15.000 andre danskere i Folkets Klimamarch som en del af Global Action Day, hvor mennesker over hele planeten prøvede at råbe politikerne op. Der er nemlig momentum for klimakampen efter den tørreste, varmeste sommer i århundreder, så ”let nu røven!”, som der blev råbt.
Et sted, hvor der absolut ikke bliver lettet en eneste røvballe, er desværre i rejsebranchen. Branchen er helt tavse, selvom flyrejser ud over enhver tvivl er en af de helt store CO2-syndere med stadigt billigere og flere flyrejser til stadig flere turister. Selv på en sommer med hjemlige tropenætter og badevandstemperaturer på 22-23 grader valgte rekordmange danskere at flyve sydpå, så Københavns Lufthavn slog ny rekord med 110.000 rejsende – på bare én dag.
Vi flyver med andre ord som aldrig før. Turistdestinationerne er i knæ over presset fra horder af turister, der kun vokser og vokser, sådan at der indføres byggestop for hoteller og forbud mod Airbnb mange steder.
Det absolut værste, man kan gøre klimamæssigt, er at flyve i flyvemaskine. Det ved vi efterhånden alle sammen. Mange bække små naturligvis, for det er glimrende med kødfrie dage, genbrugstøj og flere elbiler, men når vi så flyver på sviptur til Budapest i weekenden, så ramler klimaregnskabet.
Men hvad sker der på rejsefronten? Ikke en skid. Der er helt stille fra lavprisselskaberne, der fester videre, som intet var hændt, og kalenderen skrev 2002. Der er for mange penge at tjene på det nuværende system, hvor vi lader som om, at det er helt i orden at flyve verden rundt hele tiden.
Men hvorfor bliver der ikke satset massivt på togrejser nu? Man kunne udbygge tognettet, skabe et fælles-europæisk, lynhurtigt Euro-rail-system. EU kunne støtte billigere og bedre togrejser. Som det er nu, skal man f.eks. ringe til DSB, der så henviser til Bahn.de, hvis man vil bestille en togrejse. Det er bøvlet, og udvalget er småt.
Men togrejsen kan så meget, som vi har glemt, fordi det hele pludselig skulle gå så stærkt. Den langsomme rejse, hvor man læser en bog, kan strække sine ben, ikke skal sidde klemt som kvæg i en kreaturvogn, ikke skal igennem otte sikkerhedskontroller og stå i køer hele tiden. Man kunne bringe spisevogne og nattog tilbage. Hvorfor kan man ikke længere tage et nattog gennem Europa og have det Anne Linnet-erotisk med det?
I toget er der plads. Og tid og ro. Bøger og samtale. Alt det Uno og andre kortspil, som ungerne kan spille.
I min barndom tog vi med tog til Calabrien i Syditalien om sommeren, helt nede i tåen af støvlen. Mine forældre pakkede fire børn (!) og seks kufferter og så afsted. Vi sov i køjesenge i natkupé på det lange stræk gennem Tyskland og tog også gerne en overnatning eller to i Rom. Rejsen derned var en del af eventyret, der strakte sig over flere uger. Min far sprang ofte ud på stationen og købte panini’er og vand, mens vi sad med bankende hjerter, indtil han var tilbage inden afgang. Eller vi købte is ind ad vinduet. Lyttede til lydbøger og gloede på landskabet.
Alt det gad jeg godt give mit eget barn. Det er desværre bare både dyrt og bøvlet. Jeg har lovet ham, at vi skal til Paris her til efteråret. Og jeg vil gerne køre med tog. Det er både ud fra det miljømæssige hensyn, og fordi det er hyggeligt. Men togrejser er ikke søgbare hos DSB. Jeg skal tale med Tyskland. Der er ingen nattog. Ingen spisevogn. Vi skal køre i tog i 10-12 timer.
Hvorfor er der dog ingen i rejsebranchen, der slår sig op på lækre, hurtige togrejser? Pakkerejser med tog og hotel? Børnevenlige kupeer med legeplads? Man kunne også åbne for sejlruter, som den legendariske Esbjerg-Harwich-rute.
Vi skal lære igen at rejse langsomt og miljøvenligt. Sende vores unge på Interrail. Kende Europa. Kysse på Gare du Nord. Tage toget til Stockholm.
Så hvorfor går EU ikke aktivt ind og skruer på de knapper, der findes for at bringe flytrafikken ned og togtrafikken op? Ifølge Greenpeace (se video) betales der f.eks. ikke moms for flybilletter eller skat af brændstoffet kerosene, som bruges til fly. Det virker underligt, når nu vi betaler afgifter for benzin, motorveje, togbilletter, billeje etc. Man kunne bruge indtægterne fra fly-afgifter til at satse på miljøvenlig og hurtig togstransport.
Det skal gå stærkt nu. Så ”let nu røven!”.
Og giv os nogle dejlige, betalelige alternativer til forurenende flyrejser.