Mit VHS-bånd med ‘Løvernes Konge’ var så slidt, at grå streger hoppede hen over billedet i flere af filmens passager. Ren slitage af at blive spolet frem og tilbage. Det var jo både det, man gjorde, når man skulle se filmen igen, men det var også det, man gjorde for at afspille en scene igen og igen.
Hvilket jeg for eksempel gjorde med hyænernes grineflip, der bliver afbrudt af den unge Scar. Der er en konge timing i det klip, der gjorde, at hyænernes grineflip smittede min bedste veninde og mig. I så stor stil at vi lå og rullede rundt på gulvtæppet i stuen af grin.
‘Løvernes Konge’ er en helt særlig film, fordi den på én gang er universel og tidløs. Gennem sin historie om det gode og det onde, om livets cyklus og naturens kredsløb taler den til børn såvel som voksne. Man skal være decideret hugget i granit, hvis ikke man som minimum får lidt blanke øjne i det øjeblik, hvor det går op for Simba, at hans far, Mufasa, er død. Tilsæt så Hans Zimmers symfoniorkester, der giver filmen et storslået lydtapet sammen de betagende farver og billeder. Illustratorerne var i Afrika under tilblivelsen af filmen for at blive fortrolige med landskabet og dyrenes naturlige bevægelsesmønstre, som de skulle tegne.
Jeg er født i 1992, to år før ‘Løvernes Konges’ premiere, og det var min ubestridte yndlingsfilm. Det var det i mange år frem, og det var klart en af de film, jeg virkelig har glædet mig til at se sammen med mine egne børn. Fordi den er smuk, dyb og underholdende. Dén cocktail er meget sjælden, når det kommer til børneunderholdning, vil jeg bare lige hilse og sige. Jeg tvivler i hvert fald på, at nogen decideret har lænet sig tilbage i biografsædet og ligefrem nydt ‘Paw Patrol’-filmen.
Det var imidlertid ikke kun mig, der var solgt til stanglakrids og sad og skrålede: “En veeeeerden af liv.” ‘Hakuna matata’, der på swahili betyder ‘ingen problemer’, blev et verdensomspændende motto, Elton John fik fornyet gang i karrieren med filmens storslåede ballader, og alene i Danmark solgte filmen over en million biografbilletter, og det var ikke kun blandt publikum, at filmen høstede anerkendelse. Den vandt to Oscar-statuetter, en for filmmusikken, som Hans Zimmer står bag, og en for bedste sang. Det var Elton Johns ‘Can You Feel the Love Tonight’, der nappede dén pris, men ‘Circle of Life’ og ‘Hakuna Matata’ var også nominerede i samme kategori.
Elton John vandt ydermere en Grammy for ‘Best Male Pop Vocal Performance’ for filmen. Flere Golden Globes – blandt andet for bedste motion picture – pryder også filmens præmiehylde. Økonomien i ‘Løvernes Konge’ er i det hele taget et helt kapitel for sig. I 2019 skrev Forbes, at filmen var den mest succesfulde franchise i Disneys historie. Over 62 milliarder kroner havde den indbragt på det tidspunkt.
‘Løvernes Konge’ var en del af Disneys renæssance. Efter flere års strid modvind spyttede de pludselig den ene klassiker ud efter den anden, tænk bare på Aladdin (1992) og ‘Skønheden og Udyret (1991). I 1990’erne cementerede Disney sig som verdens største underholdningsbrand. ‘Løvernes Konge’ og de andre klassikere kom som prinsen på den hvide hest og reddede foretagendet.
Der havde ellers været guldrandede tider i 1950’erne med ‘Peter Pan’, ‘Tornerose’ og ‘Lady og vagabonden’, men i 60’erne døde Disneys fader, Walt, og business gik ikke as usual. Der sneg sig et par hits ind i 70’erne med ‘Robin Hood’ og ‘Aristocats’, bevares, men de efterfølgende år var hårde.
I 80’erne var der nemlig stille i Disneyland. Meget stille. Medarbejdere blev fyret i hundredevis, og Disney befandt sig i en krise. Det var ikke, fordi de ikke lavede film, men filmene blev ligesom bare aldrig rigtig en succes. Af uransagelige årsager er ‘Taran og den magiske gryde’ faktisk min søns yndlingsfilm, men jeg tænker ikke, at der er særlig mange andre, der husker den.
I ‘Løvernes Konge’ går det hele op i en højere endhed. Musikken, billederne og den velfortalte historie om dannelsesrejsen, som Simba skal ud på, tabet af hans far, udstødelsen og mødet med hans nye venner Timon og Pumba forvandler, der forvandler ham fra en snotforkælet og flabet lille prinseunge til en samvittighedsfuld leder. Det er en storslået film om tab af uskyld.
I dag er Disney større end nogensinde, men de rider ikke på den samme bølge af succeser, som de gjorde i 90’erne. De laver bare færre film, og mange af dem, de rent faktisk laver, er remakes eller opfølgere. Noget tyder på, at de mangler en ny ‘Løvernes Konge’ til på ny at slå benene væk under os alle sammen.
LÆS OGSÅ