‘Skærmbarn’ afsnit 7: Er der for meget skærm i vores børns skoler? Og hvad blev der af papir og blyant?

Eller vælg, hvor du vil lytte

‘Skærmbarn’ afsnit 7: Er der for meget skærm i vores børns skoler? Og hvad blev der af papir og blyant?

Eller vælg, hvor du vil lytte

Er forældrene for skærmbange, eller er det derimod skolelærerne for skærmbegejstrede? Vi taler skærme i skolen, hvor det lader til, at eleverne selv synes, der er for meget skærm og mange der spiller i timerne.

Debat En del af serien:

SKÆRMBARN med Ditte Giese

De fleste forældre i dag har prøvet at diskutere skærmtid med sit barn, hvornår er det for meget? Hvornår lærer de rent faktisk noget? Hvem taler de med inde i den skærm? Og hvor går grænsen?

Den digitale udvikling har nemlig ændret vilkårene for børnelivet og har givet et hav af nye muligheder, som vores børn skal lære at navigere i.

I denne podcast undersøger journalist Ditte Giese, hvordan vi som forældre bedst kan hjælpe og støtte vores børn i den digitale verden og ruste dem til et livslangt skærmliv.

Gennem 8 episoder taler vi med eksperter, gamere, skolelære og ikke mindst et panel af dem, som det hele handler om: Skærmbørn.

Vært: Ditte Giese
Tilrettelæggelse, klip og produktion: Cecilie Wortziger.
Podcasten er produceret af Heartbeats for Børns Vilkår og sponsoreret af Trygfonden.

”Vi er kun på computere i alle fag, fordi det kan vores lærere godt lide. Omkring 95 procent af dagen og også vores lektier er på skærm,” fortæller en pige på 14. Faktisk er det kun i idræt, at hendes klasse ikke bruger skærm.

Hun fortæller, at når skoledagen er slut, så har hun ofte ondt i hovedet og øjnene, fordi hun har stirret ind i en lille skærm hele dagen. Samtidig kan hun se, at mange elever i klassen slet ikke følger med i undervisningen, men spiller skak eller ser på videoer.

Skærme i skolen er en brandvarm politisk kartoffel, hvor undervisningsministeren også er gået ind i sagen for at opfordre lærerstanden til at huske, at der var en tid før skærme, hvor bøger, en personlig håndskrift, diktat, papir og blyant var en naturlig del af børnenes skoledag. I dag får mange udleveret en iPad i 0. klasse, og derfra går det stærkt.

Denne syvende episode af ’Skærmbarn’ handler om skoleskærme, og i studiet har vi Mikkel Offenberg fra Den Digitale Skole, som er uddannet lærer, og Kathrine Elmose Jørgensen, digital ekspert hos Børns Vilkår. Vi har også et børnepanel med tre teenagere, der synes, at det har taget lidt overhånd med lærernes begejstring for skærmundervisning.

Men hvem bestemmer? Eleverne, lærere, forældre, skoleledelsen eller politikerne? Der findes ikke meget evidensbaseret viden om, hvad skærme i undervisningen betyder, men Børns Vilkår har talt med en masse skoleelever, som gerne ser, at de voksne skærer ned for skærm i skolen.

”De gider ikke sidde foran en skærm og være overladt til sig selv,” fortæller Kathrine Elmose Jørgensen.

”Man bruger skærm så meget derhjemme og så skulle man tro, at når man tager i skole, var der lige en pause fra skærm. Men det er der ikke, og når så mange tager hjem, skal man også lave lektier på en skærm, og når man er færdig, er man på sin telefon. Det er bare en hel dag med skærme. Det er ikke så fedt,” siger en pige på 14 år.

Lyt til debatten i podcasten.

Podcasten er blevet til i samarbejde med Børns Vilkår og med støtte fra TrygFonden.

Producer: Cecilie Wortziger

Musik: Frej Levin

Vært: Ditte Giese

Find mere om
Footer graphics