‘Rockhistorier’ om yé-yé: Fransk pigepop med et pikant strøg af oprørskhed og dulgte hentydninger til førægteskabelig sex

Eller vælg, hvor du vil lytte
PR-Foto: Jean Marie Perrier

‘Rockhistorier’ om yé-yé: Fransk pigepop med et pikant strøg af oprørskhed og dulgte hentydninger til førægteskabelig sex

Eller vælg, hvor du vil lytte

I dette afsnit af ‘Rockhistorier’ sætter Klaus Lynggaard og Henrik Quietsch spot på fænomenet Yéyé.

Musik En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch

Rockhistorier retter spotten mod den popbølge, der kaldtes yé-yé (den franske version af ”yeah, yeah” som i ”She Loves You, Yeah, Yeah, Yeah”) og som i udstrakt grad domineredes af helt unge kvinder, som sang, hvad der i franske ører godt kunne forveksles med den rock’n’roll, der havde endog særdeles svært ved at finde fodfæste i Frankrig.

Det var sange med knald på, lige til at danse til og for god ordens skyld tilsat et pikant strøg af oprørskhed og dulgte hentydninger til førægteskabelig sex i teksterne. En række mere eller mindre skumle mænd – heriblandt ikke mindst Serge Gainsbourg – var villige leverandører af sange, selvom bl.a. både Hardy og Taïeb selv var fremragende sangskrivere.

Playliste

  • Françoise Hardy – Tous les garçons et les filles (1962)
  • Sylvie Vartan – Ne t’en va pas (1963)
  • Les Gam’s – A l’été revindra (1964)
  • France Gall – Laisse tomber les filles (1964)
  • Gillian Hills – Tut, tut, tut, tut (1965)
  • Michèlle Torr – Non, à tous le garçons (1965)
  • Ria Bartok – Tu le revois (1965)
  • Sheila – A la même heure (1965)
  • France Gall – Les sucettes (1966)
  • Pussy Cat – Ce n’est pas une vie (1966)
  • Violaine – J’ai de problèmes décidément (1966)
  • Marie  Laforêt – Marie douceur – Marie colère (1966)
  • Jacqueline Taïeb  – 7 heures du matin (1967)
  • Annie Kendingsmelodi – Earl Bostic: Harlem Nocturne
  • Intro: Brigitte Bardot – Contact (1967) – Pas de taxi (1967)
  • Anna Karin
  • a – Sous le soleil exactement (1967)
  • Anne Kern – Sans avoir rien donné (1968)
  • Jacqueline Taïeb  – Le cœur au bout des doigts (1967)
  • Brigitte Bardot – Harley Davidson (1967)
  • Françoise Hardy – Il voyage (1969)
  • BONUSSPOR – Nico: Strip-Tease (1962)

Kendingsmelodi – Earl Bostic: Harlem Nocturne
Intro: Brigitte Bardot – Contact (1967)

Støt ‘Rockhistorier‘:

Vi kan ligeså godt sige det, som det er: Vi har brug for dig!

Nu har vi lavet over 100 afsnit om de største kunstnere og de bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode. Det er den eneste måde, vi kan fortsætte på.

Støtter du os, kommer du med i vores Rockhistorier Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med os.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte Rockhistorier.

Find mere om
Footer graphics