Den mest indflydelsesrige person fra 1970’ernes singer/songwriter-scene er Joni Mitchell. I kraft af bundløs musikalitet, uimodsigelig originalitet og ikke mindst afgrundsdyb foragt for konventioner, faste former og “plejer”, har hun konsekvent hævet barren for sangskrivningskunsten. I denne episode ser ‘Rockhistorier’ på hendes unge år – fra starten som Joan Baez-klon frem til det afgørende gennembrud i 1971 med ‘Blue’.
Født Roberta Joan Anderson på den canadiske prærie i 1943 vokser hun op som enebarn med et par småborgerlige forældre. I 1952 bliver hun offer for den store polioepidemi, hvad der efterlader hende med svækket muskelkraft i venstre arm, hvilket er en del af forklaringen på hendes originale guitarteknik.
Skolen siger hende ikke stort, fraset en engelsklærer der lærer hende at “male med ord”. Som teenager lytter og danser hun til tidens rock’n’roll, tegner og maler. Det bliver vokaltrioen Lambert, Hendricks & Ross, der åbner hendes ører for jazzfolk som Miles Davis, Johnny Hodges og Charlie Parker.
Hun har sin seksuelle debut på en kunstskole i Calgary, som hun dropper ud af i 1964 for at tage til Toronto og prøve lykken. Der opdager hun, at hun er gravid, men vælger at bortadoptere barnet – et banesår, der aldrig heles. Hun gifter sig med (og lader sig skille i en fart fra) amerikaneren Chuck Mitchell og flytter til New York City.
I august 1967 opdager David Crosby hende på en klub og indser, hvor unik hun er og faciliterer en pladekontrakt. Han producerer debuten ‘Song to a Seagull’, udsendt marts 1968. På daværende tidspunkt havde hun allerede skrevet klassikere som ‘Both Sides Now’, ‘Urge for Going’, ‘The Circle Game’ og ‘Chelsea Morning’, som hun drysser ud over de efterfølgende to album.
Hun flytter ind i det berømte hus på Lookout Mountain Avenue i Laurel Canyon lige udenfor Los Angeles. I ’69 forelsker hun sig i briten Graham Nash, der flytter direkte ind i hendes bungalow, hvor de etablerer sig som Laurel Canyons solskinspar, i en tid hvor området myldrer med sanger/sangskrivere.
I 1971 finder denne frugtbare periode sin afslutning med den uopslidelige klassiker ‘Blue’, der er et afskedsbrev til både Nash og Laurel Canyon. For da hun et år senere vender tilbage til Californien, ændrer hun i samklang med lokale jazzmusikere sit udtryk radikalt. Den historie gemmer vi til en anden god gang.
Playliste:
1. Joan Anderson: Anathea (Radio Station CFQC AM, Saskatoon, Saskatchewan, Canada, ca. 1963)
2. Urge for Going (Myrtle Anderson Birthday Tape: Detroit, MI, 1965)
3. Day After Day (Jac Holzman Demo, Detroit, MI, August 24, 1965)
4. Eastern Rain (Live at the 2nd Fret, Philadelphia, PA, November 1966)
5. Both Side, Now (Intro) +
6. Both Sides, Now (Folklore, WHAT FM, Philadelphia, PA, March 12, 1967
7. Little Green (Live at Canterbury House, Ann Arbor, MI, October 1967
8. The Circle Game (Live at Canterbury House, Ann Arbor, MI, October 1967)
9. Song to a Seagull (1968)
10. Night in the City (1968)
11. Chelsea Morning (1969)
12. The Gallery (1969)
13. Big Yellow Taxi (1970)
14. For Free (1970)
15. Woodstock (1970)
16. All I Want (1971)
17. Blue (1971)
18. A Case of You (1971)
Støt ‘Rockhistorier‘:
Vi kan ligeså godt sige det, som det er: Vi har brug for dig!
Nu har vi lavet over 100 afsnit om de største kunstnere og de bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode. Det er den eneste måde, vi kan fortsætte på.
Støtter du os, kommer du med i vores Rockhistorier Lytteklub.
Det betyder, at du får adgang til:
- En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
- Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
- Q&A’s med os.
- Adgang til eksklusive events.
Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.
Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.
Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte Rockhistorier.