’Rockhistorier’ om Bee Gees: ”De har altid været gode til at opsnappe en tendens, og så gøre den til deres egen”

Eller vælg, hvor du vil lytte
Bee Gees i 1970. Foto: South Coast Press / Shutterstock / Ritzau Scanpix

’Rockhistorier’ om Bee Gees: ”De har altid været gode til at opsnappe en tendens, og så gøre den til deres egen”

Eller vælg, hvor du vil lytte

Når man nævner Bee Gees, så tænker langt de fleste på disko, men i dette afsnit af rockhistorier viser Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch, at de tre brødre er langt mere end en flok diskere med sans for dansemusik. 

Kultur En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch tager os i denne episode med på en kronologisk rejse gennem Bee Gees næsten fem aktive årtier, der byder på både op- og nedture, som gruppen hver gang er kommet helskindet igennem. 

”Hvis man sådan skal sætte en overskrift på dem, så er det, at de er workaholics,” siger Klaus Lynggaard. 

Og det er ingen overdrivelse. Gruppen, der bestod af de tre brødre Barry, Robin og Maurice Gibbs, har nemlig udgivet intet mindre end 22 albums – og det er bare som gruppe. Oveni har de haft hver deres individuelle karriere. Og selv deres efternøler-lillebror Andy, som aldrig kom med i gruppen, fik en succesfuld musikkarriere som solist. 

De tidlige rock-år 

Selvom gruppen er bedst kendt for deres diskohits, starter de som et rock-pop orkester. Og det er da også her de fleste af episodens sange kommer fra, for det er den periode, Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch har den største svaghed for. 

Afsnittets første nummer er sangen ’Spicks and Specks’ som i 1965 kom på hitlisterne i Australien, hvor brødrene boede i deres ungdom. ”En dejlig dyster sag,” sådan beskriver Klaus Lynggaard den. For selvom Bee Gees er kendt for deres lette dansenumre, er deres tekster ofte ret alvorsfulde. 

I 1969 udkommer det, som værterne betragter som gruppens hovedværk, men som dengang blev ret dårligt modtaget, nemlig pladen ’Odessa’ fra 1969. Et album om et skib, der er gået ned.

”Nummeret ’Odessa – City on the Black Sea’ er helt unikt. Det skifter tempo og toneart, og det varer næsten otte minutter. Vi kan vel næsten kalde det en ’en suite’,” siger Klaus Lynggaard. 

Disko-opturen og nedturen

Brødrene går efter Odessa-pladen nogle turbulente år i møde: gruppen opløses, finder sammen igen, kommer på hitlisterne og bliver næsten glemt. 

”Alle havde ligesom regnet med, at nu var den karriere ovre, nu kunne de læne sig tilbage og leve af royalties,” fortæller de to værter. 

Men Bee Gees læner sig ikke tilbage. Karrieren topper da de bliver spurgt om de vil lave soundtracket til filmen ’Saturday Night Fever’. Albummet ender med at blive solgt i over 40 millioner eksemplarer. 

”Selvfølgelig har jeg ’Saturday Night Fever’ soundtracket stående. Hvem har ikke det?,” siger Henrik Queitsch. 

Bee Gees kører med klatten i kølvandet på ’Saturday Night Fever’, men en dag får både lytterne og radiostationerne nok. 

”Der kom et backlash, for de havde været så dominerende. Punken kom frem, og det blev moderne at hade disko. ’Disco Sucks’ sagde man, og det blev Bee Gees synonym med,” siger Henrik Queitsch.

’Saturday Night Fever’ bliver dog ikke det sidste, som verden hører til Bee Gees, for som de allerede havde bevist, kunne de ikke stoppes af en smule modgang. De kommer i 1987 igen på hitlisterne med nummeret ’You Win Again’ og fortsætter med at lave musik frem til Maurices død i 2003. 

”De ville kunne have fortsat i det uendelige” siger Klaus Lyngggard. 

Playliste:

“Spicks and Specks” (1966)

“New York Mining Disaster” (1967) 

“Holiday” (1967)

“Every Christian Lion-Hearted Man Will Show You” (1967)

“Massachusetts” (1967)

“And the Sun Will Shine” (1967)

“I’ve Got to Get a Message to You” (1968)

“I Started a Joke” (1968)

“First of May” (1969)

“Odessa (City on the Black Sea”) (1969)

“Lonely Days” (1970)

“How Can You Mend a Broken Heart” (1971)

“Sweet Song of Summer” (1972)

“Jive Talkin’” (1975)

“You Should Be Dancing” (1976)

“How Deep Is Your Love” (1977)

“Stayin Alive” (1977)

“Night Fever” (1977)

“Too Much Heaven” (1978)

“Wildflower” (1981)

“You Win Again” (1987)

“Wish You Were Here” (1989)

“This Is Where I Came In” (2001)

Find mere om
Footer graphics