Siouxsie and the Banshees

‘Rockhistorier’ om Siouxsie and the Banshees: Hun skabte en ny punklyd og blev et stilikon for hele goth-bølgen

Rudi Keuntje/Geisler-Fotopress/picture-alliance/dpa/AP Images

‘Rockhistorier’ om Siouxsie and the Banshees: Hun skabte en ny punklyd og blev et stilikon for hele goth-bølgen

‘Rockhistorier’ er tilbage fra sommerpause og i denne uges afsnit sætter de to værter spot på den britiske “queen of gothpunk”, Siouxsie Sioux Den nu 66-årige musiker, oprindelig født Susan Janet Ballion, er igen at finde på turné efter 10 års pause, hvilket giver anledning til at fortælle historien om et af punkrock-historiens største markører og stilikoner.

Musik En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

Det er et kærligt genhør, når Henrik Quetisch og Klaus Lynggaard støver Siouxsie Sioux and the Banshees frem fra ungdommens formative pladekatalog. Et band, som afsnittets hovedperson stod i spidsen for som både forsanger og hovedtekstforfatter på de i alt 11 studiealbums, der blev produceret i perioden 1976-1996.

Siouxsie Sioux begik sig i 1975 dog allerede i det excentriske punkmiljø omkring Sex Pistols, som havde fået tilnavnet The Bromley Contingent, og det var også her hun første gang mødte bassisten Steven Severin.

”Hun er med i et Bill Grundy Show, hvor de (The Bromley Contingent) sidder og bander på åben TV og skaber stor furore i de engelske aviser. Den begivenhed gør, at punken går fra at være sådan et randfænomen til at ryge ind i mainstream.”

Det blev i dette momentum, at de to venner etablerede sig som band. I første omgang sammen med guitaristen John McKay og trommeslageren Kenny Morris, hvor de i 1977 udgav debutalbummet ’The Scream’.

Med bandet fulgte ikke bare en helt ny postpunk-lyd, men også en mode, som Siouxsie Sioux meget enstemmigt kan siges at stå i spidsen for.

”Der var hun jo utrolig stildannende. Med det meget markante brug af makeup, katte-øjnene, knaldrød læbestift. Ligbleg var hun og med kulsort hår. (…) Hun blev grundlægger af hele goth-bølgen.”  

Det kontante og dristige ydre, bragte Siouxsie Sioux også ind i sine sangtekster, som undersøger de indadvendte afkroge i menneskets sind samt mere hardcore gensvar på særligt religiøs fanatisme.

”Der er ikke ret mange traditionelle emner i Sioux’ tekstunivers. Det er de store tunge ting, som hun tager under kærlig behandling på sin egen specielle måde.”

Playliste:

”Hong Kong Garden” (single, 1978)

”Switch” (The Scream, 1978)

“Love in a Void” (single b-side, 1979)

“Icon” (Join Hands, 1979)        

“Happy House” (Kaleidoscope, 1980)

“Christine” Kaleidoscope, 1980)

”Israel” (single, 1980)

”Spellbound” (Juju, 1981)

“Arabian Nights” (Juju, 1981)

”Monitor” (Juju, 1981)

”Slowdive” (A Kiss in the Dreamhouse, 1982)

“Dear Prudence” (single, 1983)

”Swimming Horses” (Hyæna, 1984)

“Dazzle” (Hyæna, 1984)  

”Cities in Dust” (Tinderbox, 1985)

”Peek-a-Boo” (Peepshow, 1988)

“Kiss Them for Me” (Superstition, 1991)

“Not Forgotten” (The Rapture, 1995)

Støt Rockhistorier

De bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode.

Støtter du os, kommer du med i Rockhistoriers Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte ‘Rockhistorier’.

Footer graphics