Rockhistorier Dicte

‘Rockhistorier’ med Dicte: Fascinationen af musikken satte ild i teenage-værelses anlæg

‘Rockhistorier’ med Dicte: Fascinationen af musikken satte ild i teenage-værelses anlæg

Tag med Rockhistorier igennem sangerinden Dictes liv i musikken. Fra den første sang hun hørte i krybben, idoldyrkelse, legendariske koncertminder og sangen som hun har givet videre til sin egen datter.

Kultur En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch

Der er sjældent blevet grinet så meget i Rockhistorier, som da Dicte kom til gæstebud, for udover hendes musikalske talent og passion for den musik, hun elsker, er hun også virkelig sjov. Når der ikke blev grinet og talt i munden på hinanden, fortalte Dicte om sin medbragte playliste, der formede sig som hendes vej gennem musikken. Lige fra hendes mor spillede Marvin Gaye for hende, da hun lå i vuggen, til hun tredive år senere selv spillede Eminem for sin egen spæde datter. Dermed var cirklen sluttet, og to timer fløjet afsted.

Dicte er aktuel med sit ottende soloalbum, Good as It Is, som i Rockhistoriers optik er et klokkeklart karrierehøjdepunkt. Også selvom det blev skabt under corona-nedlukningen ved at sende filer frem og tilbage mellem producer Jonas Struck, en lang række dygtige musikere og solisten selv. Hun kommer ud i mange hjørner, både som sangskriver og som vokalist, der er åbenlyst tale om det, der i firserne kaldtes indre nødvendighed, for her er noget på spil. Det er svært ikke at blive imponeret over Dictes evne til at bevare gejst, intensitet og nysgerrighed efter alle disse år.

Det er næsten tredive år siden, Dicte pladedebuterede med gruppen Her Personal Pain, men det var da hun i 1994 sprang ud som solist med Between Any Four Walls, at hun blev rigtig interessant. Både den og efterfølgeren Voodoo Vibe var kommercielt succesfulde, og etablerede hende som et af 90ernes toneangivende navne, en udvikling der kulminerede med This Is Cool i 2000. Siden har hun opereret mere i det skjulte, ligesom der er blevet længere mellem udgivelserne, givetvis fordi hun i højere grad er albumkunstner end hitmager. Hun har endvidere indspillet et par duo-lp’er med Claus Hempler, er ophavskvinde til juleklassikeren ”Drømte mig en lille drøm”, og har medvirket i både film og teaterstykker.

Playliste:

  • Dicte: Venom (2021)
  • Marvin Gaye: I Heard it Through the Grapevine (1968)
  • The Beatles: Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967)
  • Blondie: One Way or Another (1978)
  • Michael Jackson: Don’t Stop till You Get Enough (1979)
  • David Bowie: Scary Monsters (1980)
  • Stevie Wonder: Master Blaster (1980)
  • Eurythmics: It’s Alright (Baby’s Coming Back) (1985)
  • Depeche Mode: Never Let Me Down Again (1987)
  • Talk Talk: Myrrhman (1991)
  • Electronic: Tighten up (1991)
  • Massive Attack: Live with Me (2006) 
  • The The: Love Is Stronger than Death (1993)
  • Missy Elliot: Rain (1997)
  • Spain: Easy Lover (1999)
  • The Tremolo Beer Gut: Diablo Mountains Sunrise (2000)
  • Eminem: 3 a.m. (2009)
  • Dicte featuring Teitur: Seasick (2021)

Lyt med via Rockhistoriers playliste

Hver uge opdaterer vi playlisten med musik fra ugens afsnit.

Støt ‘Rockhistorier‘:

Vi kan ligeså godt sige det, som det er: Vi har brug for dig!

Nu har vi lavet over 150 afsnit om de største kunstnere og de bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, at du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb, der bliver trukket for hver ny episode vi laver. Det er den eneste måde, vi kan fortsætte på.

Støtter du os, kommer du med i vores Rockhistorier Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med os.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte Rockhistorier.

Footer graphics