‘Rockhistorier’ spiller favoritter fra 1992: “90’erne var et dynamisk musikårti”

‘Rockhistorier’ spiller favoritter fra 1992: “90’erne var et dynamisk musikårti”

Der er for alvor dømt nostalgi, når Rockhistoriers to værter dykker ned i deres favorit numre fra det herrens år 1992.

En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

1992 var et begivenhedensrigt år, som de fleste danskere primært husker fra fodboldlandsholdets sejr i Europamesterskabet, hvor vi slog Tyskland 2-0. Men det var også et begivenhedsrigt år for musikken, hvor nye genrer brød ud, og det er dét, dine to værter kaster sig ud i i denne uges episode af Rockhistorier.

Flere genre som både rocken og hiphoppen havde en kreativ opblomstring, og især den elektroniske musik fandt sit indpas, heriblandt kunstnere som Aphex Twins og Suzanne Vega:

“Nu var det jo ikke kun os, der fandt ud af, at der skete noget på den elektroniske scene. Det begyndte de professionelle også at gøre, blandt andet Suzanne Vega, som startede som singer-songwriter.
Suzanne Vega lavede acapella nummeret ‘Tom’s diner’, der var åbningsnummeret på hendes anden plade. Og den elektroniske gruppe ‘DNA’ gik hen og lavede den til et hit ved at sætte en elektronisk backing på den, og så blev hun nysgerrig,” fortæller Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch supplerer:

“Hendes tredje album ‘99.9F°’ blev produceret af den amerikanske producer og musiker, Mitchell Froom. Han hev noget industrial indover musikken og det fungerer rigtig godt. Især på nummeret ‘Blood Makes Noise’. Det handler om angst, hvor blodet flyder gennem hovedet på én og det var den lyd hun gerne ville skabe.”

Også den amerikanske R&B kvartet, En Vogue, er blandt favoritterne fra 1992. Det er selvfølgelig hittet ‘My Lovin’ fra tripple platinalbummet ‘Funky Divas’, der både nåde de amerikanske hitlister og Klaus og Henriks.

“80’ernes soulmusik var alt for pænt og overproduceret, men dét, der sker i starten af 90’erne, var at man begyndte at lave nogle beskidte samplinger, og her er det James Browns guitarriff man har løftet fra nummeret ‘The Payback’, som kører hele nummeret igennem. Og så var de fire barske tøser,” siger Klaus Lyngaard.

“Ja, de var sassy”, lyder det enstemmigt fra begge værter.

Resten af denne uges playliste kan du se nedenfor:

Spilleliste

Aphex Twin: “Ageispolis” 

Suzanne Vega: “Blood Makes Noise” 

Love Shop: “Himlen vil briste” 

En Vogue: ”My Lovin’” 

Sonic Youth: “100%” 

Neneh Cherry: ”Move With Me” 

Tom Waits: “Goin’ Out West” 

k.d. lang: “Miss Chatelaine” 

Beastie Boys: “Pass the Mic”

Sade: “No Ordinary Love”

Dr. Dre feat. Snoop Dogg: “Nuthin’ but a ‘G’ Thing” 

PJ Harvey: “Oh My Lover” 

Spiritualized: “Shine a Light”

Tory Amos: “Crucify” 

Alice in Chains: “Would?” 

Vanessa Paradis: ”Sundays Mondays” 

R.E.M.: “Man on the Moon” 

Césaria Evora: “Miss Perfumado” 

XTC: “Then She Appeared” 

The Sundays: “Goodbye” 

Støt Rockhistorier

De bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode.

Støtter du os, kommer du med i Rockhistoriers Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte ‘Rockhistorier’.

Find mere om
Footer graphics