Hvad er det ved denne konstante tone, der tilsyneladende har så universel appel? I dette afsnit af ‘Musikkens Rødder’ går vi dybt ind i lige præcis det spørgsmål.
Det er egentlig bare en langstrakt tone. Men som musikalsk redskab og virkemiddel har den her langstrakte tone, som kaldes en drone en fascinerende effekt. Det er et musikalsk virkemiddel, der har været brugt i alle mulige kulturer til alle mulige tider. Fra aboriginals til det mongolske rige og frem til moderne elektronisk musik. Og det er det, vi skal tale om i dag. Droner, dronemusik og droneinstrumenter. Et helt simpelt musikalsk koncept, der har store perspektiver. Og for at give os et indblik i dronemusikken og især ét fascinerende instrument har vi dagens gæst i studiet: musiker og formand for Foreningen Dronemusik Danmark, Nicolas Koch-Simms.
Han har medbragt sin drejelire, som han fortæller om og spiller på. Det bliver en introduktion til et særdeles interessant instrument og en introduktion til et fascinerende musikalsk koncept.
Som Nicolas Koch-Simms siger, så ville Jimi Hendrix have spillet drejelire, hvis han levede i middelalderen.
Trackliste:
- Nicolas Koch-Simms: ‘Für Lizzy’
- The Beatles: ‘Tomorrow Never Knows’
- La Monte Young & Marian Zazeela: ‘The Tamburas of Pandit Pran Nath’