Det danske band Blaue Blume

Koncertanbefalinger: ”Det er mig en gåde, hvorfor Blaue Blume ikke, ligesom Mew, har indtaget verdensherredømmet”

FOTO: Jonas Skovbjerg Fogh/Scanpix)

Koncertanbefalinger: ”Det er mig en gåde, hvorfor Blaue Blume ikke, ligesom Mew, har indtaget verdensherredømmet”

I denne uges episode af ’På Plakaten’ inviterer værterne Carsten Holm og Sidsel Thomassen endnu en gang på tur rundt i det danske koncertlandskab. De runder både Bremen Teater, som har indført nye ’hensynspladser’, et nyt koncertsted i Herning og så sætter de fokus på vokalen, når turen går til Danish Songwriting Academy.

Musik En del af serien:

På plakaten

Hver uge vil podcasten anbefale store oplevelser live på de mindste steder og med nye interessante navne.

Det er vigtigt at tage hensyn til hinanden, når man bevæger sig rundt i de forskellige koncertrum. Det vil Bremen Teater gerne hjælpe sine gæster med. Derfor indfører de nu ’hensynspladser’ blandt deres gamle fastgjorte biografsæder til gæster med eksempelvis social angst.

”Man kommer ind og sidder på de her pladser, der er velegnede, og hvor man kan søge ud igen, hvis man bliver overstimuleret, eller har brug for at trække lidt luft,” fortæller Søren Hvidt, som er teaterleder på Bremen Teater. 

Carsten Holm og Sidsel Thomassen bliver enige om, at man også på andre spillesteder rundt i landet kunne arbejde med at skabe safe spaces for gæster med særlige udfordringer. 

I dagens episode har Johanne Nedergaard været i smut forbi Danish Songwriting Academy for at tale med Andreas Sommer, som underviser i vokalproduktion.

 ”Vokalen er den del af et stykke musik, som helt instinktivt resonerer mest med et menneske, ”fortæller han og uddyber, at vokalproduktion er en blanding af forskellige faktorer, som spænder fra stemning og stærk identitet til håndværk og overholdelse af stramme deadlines.

Der er naturligvis også en masse andre anbefalinger på plakaten i denne uge. Det gælder blandt andet bandet Blaue Blume, som Sidsel Thomassen kalder for et af de mest fantastiske bands, der har eksisteret.

”Det er mig en gåde, hvordan ikke, ligesom Mew, har indtaget verdensherredømmet,” fortæller Sidsel Thomassen, mens Carsten Holm påpeger, hvordan man som publikum kommer helt i symbiose med musikken til deres koncerter.

Podcasten runder også vokalbaseret elektronisk artpop hos DØRTE, den dansk/amerikanske percussionist Marilyn Mazur og Søren Huss. Begge værter er desuden meget imponerede over Jacob Dinesen, som kan opleves live i Vendelbohus i Hjørring.

”Han er så ekstremt dygtig til at stå på en scene, og man kan tro, at han aldrig har lavet andet – og det har han så heller ikke gjort de seneste otte år,” siger Carsten Holm.

Og så opfordrer han endnu engang lytterne til at opsøge de vilde og unikke koncertoplevelser, man kan finde på de lokale spillesteder rundt om i landet. Og det kan man blandt andet på det nye klubkoncertsted Scene 7 i Herning.

Til sidst i dagens episode forsøger Carsten Holm og Sidsel Thomassen at finde svaret på, hvorvidt det var i orden, da Thom Yorke stoppede sin egen koncert, efter et par fra publikum rejste sig og gik efter flere øl. 

Første sæson er produceret med økonomisk støtte fra KODA og Musikforlæggerne i Danmark.

Find mere om
Footer graphics