Efteråret er genforeningernes tid, og nostalgien er i fuldt flor. Bands som Oasis, Figurines og Turboweekend har meldt deres tilbagekomst på scenen til fansenes store glæde. Også rocknavne fra vores nabolande følger trop.
”Det svenske verdensband Kent er kommet tilbage,” meddeler Carsten Holm.
”Det er kærlighedens efterår. De vil sammen igen, de her bands,” tilføjer Sidsel Thomassen.
Billetsalget boomer, og fans er villige til at betale i dyre domme for at genopleve deres favoritter live.
Men ugens episode handler ikke kun om genforeninger. Værterne sætter også fokus på en anderledes musikoplevelse: HXC Kids festivalen. Festivalen, som Voxhall i Aarhus lægger scene til i november, havde sin start i april i år med stor succes og præsenterer metalmusik målrettet børn.
”Det er fuldstændig genialt,” siger Sidsel Thomassen begejstret. ”Jeg kan tænke på de første fire-fem af mine venners børn, der bare ville dø for at komme med til sådan en oplevelse her. Jeg synes virkelig, det er et godt initiativ.”
Kunstnerisk og kommerciel sangskrivning
Værterne dykker dybt ned i sangskrivningens kunst og erhverv. I sidste uge talte Joahnne Nedergaard med sangskriver og topliner Siv von Bülow, og nu går samtalen videre til Marianne Fruergaard, medstifter af Danish Songwriting Academy. Fruergaard fortæller om akademiets start og skellet mellem kunstnerisk og kommerciel sangskrivning. Et skel, der ifølge hende bliver mere og mere relevant i dagens musikverden.
”Vi taler ikke (kun) om sangskrivning eller sange som kunst, vi taler også om det som et produkt, altså som noget, der skal sælges. Men vigtigst af alt, vi taler om det som et håndværk og som et erhverv,” forklarer Marianne Fruergaard.
Danish Songwriting Academy fokuserer også direkte på kommerciel sangskrivning, hvilket for nogle kan virke som en provokation. Dog mener Fruergaard, at det er uundgåeligt og essentielt.
”Jeg går simpelthen ikke ud fra, at der er en eneste sangskriver eller kunstner i hele Danmark, der ikke har lyst til at få sin musik ud i verden,” siger hun.
Som altid giver ugens episode dig også de bedste anbefalinger til koncertoplevelser landet over.
Første sæson er produceret med økonomisk støtte fra KODA og Musikforlæggerne i Danmark.