Du kender hans sange, men ikke hans navn: Harry Nilsson sang som en engel og levede som en djævel

Eller vælg, hvor du vil lytte

Du kender hans sange, men ikke hans navn: Harry Nilsson sang som en engel og levede som en djævel

Eller vælg, hvor du vil lytte

Harry Nilsson slog igennem lydmuren i 1971, men misbrug og dårlige vaner ødelagde barokpop-sangerens stemme. Trods en tidlig død i en alder af blot 52 år, lever hans sange videre – også i ‘Rockhistorier’.

Musik En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

Harry Nilsson – kendt som Nilsson – var sin egen værste fjende. Begavet med en vidunderligt fleksibel sangstemme, som ubesværet spændte 3½ oktaver, ødelagde han den midt i sin karriere grundet overdrevent indtag af cognac, kokain og cigaretter samt det løse. Han var gennemsyret af en overlegen musikalitet, som udmøntede sig i noget af periodens mest avancerede pop – dristigt arrangeret og fornemt produceret. Og så var Nilsson ikke mindst en guddommelig sangskriver, der tilsyneladende ubesværet rystede den ene uforglemmelige melodi efter den anden ud af ærmet.

Nilssons tre første LP’er er underskønne og uopslidelige eksempler på genren barokpop, når den er allermest sofistikeret. Debuten Pandemonium Shadow Show gjorde i 1967 medlemmerne af The Beatles til kæmpe fans, hvad de gerne og ofte fortalte i interviews. Han skulle komme til at arbejde sammen med dem alle fire, ja, John Lennon producerede et af hans albums.

Det er derfor skæbnens ironi, at hans to nok kendteste performances er coverversioner af andres sange – Fred Neils ‘Everybody’s Talkin’’, som Nilsson indsang i 1968, og som året efter blev et megahit som indledningssang til filmen ‘Midnight Cowboy’. Og så nærmest opfandt Nilsson power-balladen med sin dramatiske (nogle vil sige overspændte) tolkning af Badfingers ‘Without You’ (et hit igen i 1994 for Mariah Carey). De to eneste Grammys han vandt i sit liv var for netop de to sange, begge i kategorien Best Male Vocal Performance.

Det er lige så uomstødeligt som det er uretfærdigt, for Nilsson dryssede potentielle hits ud over de i alt 14 albums, han indspillede for RCA i årene 1967-1977. I et forsøg på at bringe Nilssons bedste indspilninger til ære og værdighed, har ‘Rockhistorier’ gennemtrawlet værket for dig. Vi har fundet frem til perlerne – nej, ingen ‘Without You’ (!) – i en lidt ujævn produktion, for efter gennembruddet i 1971 med albummet Nilsson Schmilsson tog de dårlige vaner overhånd, hvad der gik ud over dømmekraften. Men selv på de sene LP’er er der noget at komme efter.

Nilsson døde i 1994, blot 52 år gammel.

Playliste:

1941 (1967)

Sleep Late, My Lady Friend (1967)

There Will Never Be (1967)

Without Her (1967)

Good Old Desk (1968)

Everybody’s Talkin’ (1968)

One (1968)

Nobody Cares About the Railroads Anymore (1969)

City Life (1969)

Dayton, Ohio – 1903 (1970)

Think About Your Troubles (1970)

Bath (Remix, 1971)

Mr. Richland’s Favorite Song (Remix, 1971)

The Moonbeam Song (1971)

I’ll Never Leave You (1971)

You’re Breakin’ My Heart (1972)

The Lottery Song (1972)

Lazy Moon (including As Time Goes By) (1973)

Don’t Forget Me (1974)

Old Forgotten Soldier (1974)

Easier for Me (1975)

The Ivy Covered Walls (1976)

Will She Miss Me (1976)

All I Think About Is You (1977)

Perfect Day (1977)

Støt ‘Rockhistorier‘:

Vi kan ligeså godt sige det, som det er: Vi har brug for dig!

Nu har vi lavet over 100 afsnit om de største kunstnere og de bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode. Det er den eneste måde, vi kan fortsætte på.

Støtter du os, kommer du med i vores Rockhistorier Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med os.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte Rockhistorier.

Find mere om
Footer graphics