Klaus Lyngaard og Henrik Queitsch

‘Rockhistorier’ om kvinder i punk, postpunk og new wave: “Nogle af periodens mest personlige og originale indspilninger”

Eller vælg, hvor du vil lytte
Photo: Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch

‘Rockhistorier’ om kvinder i punk, postpunk og new wave: “Nogle af periodens mest personlige og originale indspilninger”

Eller vælg, hvor du vil lytte

Rockhistorier hylder en række af de kvindelige aktører, som i perioden 1975-1982 ændrede både rocken og poppen med lige dele frækhed, livsappetit og dødsforagt. Her blev der sat ord på såvel feministiske som lesbiske erfaringer, rejst kritik af kønsroller, småborgerlighed, parforhold og forbrugersamfund og berettet om fremmedgjorthed og civilisationslede, men selvfølgelig også sunget om sex, drugs and rock’n’roll, som det sig hør og bør.

Kultur En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch

For da først punken og siden postpunken satte attitude og vilje over teknisk kunnen og skønsang, og new wave-musikken gav poppen kant og nerve, kom kvinderne for alvor ind i kampen, og skabte i processen nogle af periodens mest personlige, originale og uforglemmelige indspilninger. I hælene på Patti Smiths uafhængighedserklæring fra debutalbummet Horses i 1975 – ”Jesus died for somebody’s sins, but not mine” – sparkede en række solister og grupper døren op til den indtil da mandsdominerede rock, og anviste efterfølgende nye veje og muligheder, som solister, i rene pigegrupper og kønsblandede bands.

Det handlede om at flytte grænser og finde nye veje, undgå klicheer og stereotyper, kaste gamle stivnede roller af sig og i processen skabe noget, der simpelthen var anderledes. Og i sidste ende handlede det om elektricitet og liderlighed og sammenhold og følsomhed og nysgerrighed og ungdom. Datidens unge kvinder var nemlig ”so tough”.

Trackliste:
Patti Smith: Gloria (1975)
Blondie: X Offender (1976)
X-Ray Spex: Oh Bondage Up Yours (1977)
Nina Hagen Band: Auf’m Bahnhof Zoo (1978)
Siouxsie & the Banshees: Hong Kong Garden (1978)
(Pre) Teenage Jesus & the Jerks: The Closet (1977)
Kleenex (aka LiLiPUT): Ain’t You (1978)
Lene Lovich: Lucky Number (1979)
The Raincoats: Fairytale in the Supermarket (1979)
The B-52’s: Dance This Mess Around (1979)
The Slits: So Tough (1979)
Delta 5: Mind Your Own Business (1979)
Pretenders: Brass in Pocket (1979)
Lizzy Mercier Descloux: Jim on the Move (1979)
Cristina: Is That All There Is? (1980)
Young Marble Giants: N.I.T.A. (1980)
KaS Product: Mind (1980)
ESG: Moody (1981)
Marine Girls: Tonight? (1981)
Au Pairs: It’s Obvious (1981)
Tee Vee Pop: Touching (1982)

Lyt med via Rockhistoriers playliste

Hver uge opdaterer vi playlisten med musik fra ugens afsnit.

Støt ‘Rockhistorier‘:

Vi kan ligeså godt sige det, som det er: Vi har brug for dig!

Nu har vi lavet over 100 afsnit om de største kunstnere og de bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode. Det er den eneste måde, vi kan fortsætte på.

Støtter du os, kommer du med i vores Rockhistorier Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med os.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte Rockhistorier.

Footer graphics