Rockhistorier med Emma Sehested Høeg: “Der er ét nummer, der passer til alt i mit liv”

Eller vælg, hvor du vil lytte
Foto: Rita Kuhlmann

Rockhistorier med Emma Sehested Høeg: “Der er ét nummer, der passer til alt i mit liv”

Eller vælg, hvor du vil lytte

Rockhistorier har denne gang besøg af skuespiller og musiker Emma Sehested Høeg, som for nylig er debuteret som sangerinde under navnet Dame Dearest. Emma har medbragt en playliste med numre, som har gjort indtryk fra barndommen i Holte til livet i rampelyset i dag.

Musik En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

”Manden synger ind i min sjæl hver gang,” siger Emma Sehested Høeg om ’As’ med Stevie Wonder, som er det første nummer, hun har valgt at spille.

”Det her er et af de første minder fra min barndom med min mor, min far og min storebror og vores hus i Gammel Holte. Jeg husker en solrig dag, vi dansede, alt var godt, ingen var blevet skilt – endnu – vi satte det her nummer på, og det blev bare ved og ved,” fortæller hun.

”Det var meget musik og optræden, som fyldte i mit barndomshjem,” fortæller hun.

Anmelderne har kaldt hende glamourøs, magnetiserende hundyr, teatralsk, multitalent og en forkaster af pigepænhed. Lige nu er hun med i serier, teater og spiller for udsolgte sale med sin egen musik i Vega. Samtidig er hun på manges læber i rollen som den orgasmeløse Nanna i tv-serien ’Killjoy’.   

”Jeg har hele mit liv kæmpe lidt med, at folk synes, det er meget forvirrende, at man både vil være skuespiller, manuskriptforfatter og musiker, og med ‘Dame Dearest’, så er det måske lidt nemmere at forstå,” fortæller Emma Sehested Høeg, der nu har har droppet kunstnernavnet og nu helt optræder i eget navn.

Popkulturel kønspolitik

I 1996 brød de igennem med hittet ’Wannabe’, og gennem 1990’erne handlede rigtig mange spisefrikvarterer i folkeskolen om at danse og mime til deres sange. Nu for første gang i Rockhistoriers historie afspilles musik af girlbandet over alle girlbands i studiet, Spice Girls.

Det er med nummeret ’Too Much’, og om det fortæller Emma Sehested Høeg:

”På en eller anden måde er det de her akkorder, som jeg arbejder med i alt, hvad jeg laver, de er med i alle mine sange, uden jeg lægger mærke til det,” siger Emma og tilføjer:

”De var jo nogle damer, som på en måde snød hele verden, de havde et politisk projekt, som handlede om: lad os tage vores plads, nu er det ikke mændene mere, nu er det os, og de gemte det bag at være sassy, sexy, pop – og sjove! Jeg åd hele pakken.”

Nummeret som passer til alle tider, alle situationer og alle stemninger

Men det er et andet nummer, hun fremhæver. Et, der altid har en plads i hendes tilværelse.

“Måske er det her, det musiknummer jeg har hørt flest gange i hele mit liv. Når jeg møder mennesker jeg kommer til at elske, så har jeg sådan: Du har jo altid været her?! HAR der været en andet liv, hvor der har været et eller andet med dig og mig? Sådan havde jeg det med det her nummer. Det passer til alt i mit liv,” sådan introducerer Emma Sehested Høeg nummeret ”La femme d’argent” af det franske band Air.

”Jeg kunne slet ikke får nok, jeg måtte høre det igen og igen 10 gange i træk, det er så lækkert, det sexet, det er cinematisk, det er en rejse af et nummer.”

”Ja, der er noget meget parisisk over den her plade, noget klasse, noget stil, man kan høre, at det er lavet af nogen velklædte mænd, total Paris,” tilføjer vores velkendte vært, Henrik Queitsch.

Emmas tema

Da Emma hørte den italiensk filmkomponist Stelvio Cipriani’s nummer ‘Mary’s Theme’ fra 1969, følte hun, at det var hende i et nummer. Det var temaet til hendes liv.

”Det her nummer kunne ligeså godt have heddet ‘Emma’s Theme’, det her, det ER mig, og det er det nummer, som skal spilles, når jeg dør en dag,” slår hun fast.

Hvad Klaus og Henrik har besluttet, skal spilles, når de skal afsted herfra en dag, det kan du høre i programmet.

Playliste:

Emma Sehested Høeg / Vokalensemblet Vigdis: “Øjeblik” (Dame Dearest [Pilot], 2023)

Stevie Wonder: ”As” (Songs in the Key of Life, 1976)

Michael Jackson: ”Stranger in Moscow” (HIStory – Past, Present and Future, 1995)

Caroline Henderson: “Made in Europe” (Cinemataztic, 1995)

The Beach Boys: “God Only Knows” (Pet Sounds, 1966)

Spice Girls: “Too Much” (Spiceworld, 1997)

Ray Charles & Betty Carter: ”Every Time We Say Goodbye” (Ray Charles & Betty Carter, 1961)

Patrice Rushen: “Remind Me” (Straight from the Heart, 1982)

Rhye: “Verse” (Woman, 2013)

The Zombies: “The Way I Feel Inside” (Begin Here, 1965)

Billie Holiday: “You’ve Changed” (Lady in Satin, 1958)

AIR: ”La femme d’argent” (Moon Safari, 1998)

Chet Baker: “She Was Too Good to Me” (She Was Too Good to Me, 1974)

Elmer: “Hvorfor ikke mig” (Elmer, 1983)

Stelvio Cipriani: “Mary’s Theme” (OST – Femina Ridens, 1969)

Liva Weel: “I dit korte liv” (fra ’Dagmar Revyen’, 1941)

Nana Mouskouri: “No Moon at All” (The Girl from Greece, 1962)

Claudia: “Deixa eu dizer” (Deixa eu dizer, 1973)

billie eilish: “My Future” (Happier than Ever, 2021)

Emma Sehested Høeg: ”Waste Your Time on Me” (Dame Dearest [Pilot], 2023)

Støt Rockhistorier

De bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode.

Støtter du os, kommer du med i Rockhistoriers Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte ‘Rockhistorier’.

Footer graphics