’Rockhistorier’ med Sune Rose Wagner: Fra det sønderborgske hiphop-miljø til den store amerikanske rockscene

Foto: Rita Kuhlmann

’Rockhistorier’ med Sune Rose Wagner: Fra det sønderborgske hiphop-miljø til den store amerikanske rockscene

Han har været en markant figur i støjrocken i årtier. Ikke bare i Danmark, men også i det store udland. Som frontløber i den grønne bølge i 90’erne med Psyched Up Janis til international hæder med The Raveonettes. Nu har Sune Rose Wagner fyldt rundt, og han fortæller i podcasten ’Rockhistorier’ om musikken, der formede ham.

Kultur En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

Sune Rose Wagner blev 50 for nylig, og derfor inviteredes han til at sidde i Rockhistoriers varme stol. Sune har en glorværdig fortid i Psyched Up Janis, et af vores helt store 90er-bands, og siden 2001 har han sammen med Sharin Foo som The Raveonettes spillet kloden tynd. Sangene på duoens debut-ep, Whip It On, er netop blevet genfortolket af en række kunstnere – MØ, Dave Gahan, Brimheim, Trentemøller med flere – og udsendt under titlen Rip If Off.  Som et bizart benspænd gik alle sangene på pladen i Bb-mol.

En veloplagt Sune mødte op i studiet og fortalte levende og lunt om den musik, der formede ham som knægt og ung mand i Sønderborg. Det var i 1980erne, hvor musik var svært tilgængelig, en lp-plade hundedyr, og radio og tv kun serverede musiknarko i små doser. Så man var afhængig af venner og bekendtes pladesamling og ikke mindst hvad det lokale bibliotek kunne byde på.

Hvad mange måske ikke ved, færdedes den purunge Sune i det sønderborgske hiphop-miljø omkring L:Ron:Harald og dekorerede byen med graffiti, når han ikke breakdansede til den store guldmedalje. Derfor har både Run D.M.C., N.W.A. og Eric B & Rakim fundet vej til spillelisten. Og Dion såmænd fordi hans ”The Wanderer” afspilledes i en af de helt tidlige hiphop-film, ‘Style Wars’, som vistes i Sønderborg og gav de lokale rødder inspiration. Senere møder Sune i øvrigt Dion, hvad der kommer en god historie ud af.

Men det er Dire Straits, der tuner ham ind på rocken, og navne som Hüsker Dü, Nirvana, Sonic Youth, The Cramps og danske D.A.D. får ham til at droppe trommerne til fordel for guitaren. Sammen med vennen og bassisten Jakob Jørgensen danner han bandet LSD, der bliver til Western Front, før det morfer til Psyched Up Janis. Efter studentereksamen i 1992 flytter de to venner til København, hvor de finder trommeslageren Martin Bjerregaard. Resten er – som man siger – historie. Kender man lidt til Sunes virke, ved man også, at han har en forkærlighed for den klassiske amerikanske rockmusik, og derfor undrer det næppe, at der også er numre med The Ronettes, Buddy Holly og Mickey & Sylvia i posen. I det hele taget var det en festlig og afvekslende spilleliste som tilsat en god gang røverhistorier gjorde dagen til en fest.

Playliste:
MØ: ”Attack of the Ghost Riders” (Rip It Off, 2023)
Dire Straits: “Sultans of Swing” (Dire Straits, 1978)
Dion: “The Wanderer” (Runaround Sue, 1961)
Run DMC: “It’s Like That” (single, 1983)
Hüsker Dü: “New Day Rising” (New Day Rising, 1985)
D.A.D: “Sleeping My Day Away” (No Fuel Left for the Pilgrims, 1989)
Bob Dylan & The Band: “It’s Alright Ma (I’m Only Bleeding)” (Before the Flood, 1974)
Nirvana: “Smells Like Teen Spirit” ( Nevermind, 1991)
The Ronettes: “Be My Baby” (Presenting the Fabolous Ronettes, 1964)
N.W.A.: “Straight Outta Compton” (Straight Outta Compton, 1988)
Beat Happening: “I Spy” (Beat Happening, 1985)
Mickey & Sylvia: “Love Is Strange” (1956)
The Cramps: “You Got Good Taste” (Smell of Female, 1983)
Madonna: “Material Girl” (Like a Virgin, 1984)
Erik B & Rakim: “Lyrics of Fury” (Follow the Leader, 1988)
Duran Duran: “Is There Something I Should Know” (Arena, 1984)
Sonic Youth: “Silver Rocket” (Daydream Nation, 1988)
Prince: ”Purple Rain” (Purple Rain,1984)
Buddy Holly: “Everyday” (Buddy Holly, 1958)
The Raveonettes: ”Boys Who Rape (Should All Be Destroyed)” (Fra In and Out of Control, 2009)

Find mere om
Footer graphics