Rockhistorier med Anna Brønsted: Dream pop-kunstneren er tilbage efter 13 år

Rockhistorier med Anna Brønsted: Dream pop-kunstneren er tilbage efter 13 år

Mange havde opgivet at høre fra denne udsøgte dream pop-kunstner igen, så overraskelsen over det fornemt stemningsladede nye album BLIND var stor. Lige så udsøgt og eksklusivt som de to album hun udsendte i henholdsvis 2008 og 2010, er det ligeledes udsendt på det prestigiøse britiske pladeselskab Bella Union, der ledes af navnkundige Simon Raymonde,…

Kultur En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

Mange havde opgivet at høre fra denne udsøgte dream pop-kunstner igen, så overraskelsen over det fornemt stemningsladede nye album BLIND var stor. Lige så udsøgt og eksklusivt som de to album hun udsendte i henholdsvis 2008 og 2010, er det ligeledes udsendt på det prestigiøse britiske pladeselskab Bella Union, der ledes af navnkundige Simon Raymonde, tidligere medlem af Cocteau Twins.

BLIND har fået flotte anmeldelser, ikke kun herhjemme, men også i England, hvor så prestigiøse udgivelser som Uncut gav det 8/10, mens både Mojo og Record Collector gav det 4/5. Og er man til dream pop – og det er Rockhistoriers værter som bekendt – bliver det ikke meget bedre end Our Broken Garden.

Anna havde naturligvis medbragt en playliste, men først snakkede vi lidt om albummet, tiden, der var gået og ikke mindst ’Rain’, en duet med en af Rockhistoriers favori tter, den gode John Grant, som fløj til København fra Reykjavik for vederlagsfrit at synge med på nummeret.

Derefter lagde Anna ud med musik fra barndomshjemmet. Sebastians uopslideligt smukke ”Sommerfuglen” stammer fra hendes mors lp-samling, og er en sang, der gjorde indtryk på hende som helt ung. Men det var hendes fars jazzplader, der virkelig tændte hende, ikke mindst den geniale saxofonist Charlie Parker, hvis ’Parker’s Mood’ fra 1948 stadig er en musikalsk kraftpræstation. Spændende er det at høre den gudbenådede Billie Holiday gennem en række takes vente orkesteret ud, indtil hun synes, det har fundet det rette tempo til sangen ’Violet for Your Furs’ – men så nailer hun den også i første forsøg.

Også fra morens pladesamling stammer Trilles Hej Søster fra 1975, hvorfra sangen ’Min lille sol’ har en særlig betydning for Anna, der i mange år ikke troede, hun kunne få børn, men for to år siden blev velsignet med en datter. Sangen handler lavmælt poetisk om en mors glæde ved sit barn og er fortjent en klassiker. Titelnummeret fra samme album gav anledning til en snak om (den manglende) ligestilling i musikbranchen, stadig et problem.

I sin tid på Rytmekons oplevede Anna, at forventningen til en sanger var evnen til at give los. Stor var hendes glæde derfor, da hun opdagede det svenske wunderkind, Stina Nordenstam, hvis sarte vokal nærmest fremhviskes. Nordenstam, der fra 1991 til 2004 udsendte seks album for derefter at trække sig fra scenen, markerede sig i 1994 med And She Closed Her Eyes som en markant stilist, og hendes betydning bør ikke undervurderes.

I det hele taget kom Anna godt rundt i spekteret, naturligvis en sang fra den gode John Grant, og og derudover repræsenteredes det amerikanske af Midlake, Joan As Police Woman og vokalakrobaten Moses Sumney. Af danske navne hørtes Mouritz-Hørslev, Frk. Jacobsen og den alt for tidligt afdøde Nicolai Munch-Hansen. Afslutningsvist sattes der trumf på med et korstykke fra Wolfgang Amadeus Mozarts hånd.

Playliste:

Our Broken Garden: ”Rain” feat. John Grant (BLIND, 2023)

Sebastian: “Sommerfuglen” (Stjerne til Støv, 1981)

Charlie Parker: “Parker’s Mood” (Indspillet 18.9.1948)

Trille: “Min lille Sol” (Hej Søster, 1975)

Trille: “Hej Søster” (Hej Søster, 1975)

Billie Holliday: “Violets for Your Furs – takes 1-3 + takes 4&5” (Lady in Satin, 1958. The Centennial Edition, 2015)

Stina Nordenstam: “Little Star” (And She Closed Her Eyes, 1994)

Joan as Policewoman: “Anyone” (Real Life, 2007)

John Grant: “Where Dreams Go to Die” (Queen of Denmark, 2010)

Midlake: “Roscoe” (The Trials of Van Occupanther, 2006)

Loreena McKennitt: “Dante’s Prayer” (The Book of Secrets, 1997)

Mouritz-Hørslev Projektet:  “Jo mere jeg bliver din” (Allermindst dig selv, 2013)

Moses Sumney: “Doomed” (Aromanticism, 2017)

Charlotte Day Wilson: “Work” (Work-EP, 2016)

Nicolai Munch-Hansen/Peter Laugesen “Ned i skoven op ad bakke” (Det flimrende lys over Brabrand Sø, 2016)

Frk. Jacobsen: “Ved kirsebærtræet” (I haven, 2023)

Frk. Jacobsen: “I haven” (I haven, 2023)

Wolfgang Amadeus Mozart [1756-1791]: “Ave verum corpus in D Major” (Johannes Wildner (dirigent)/Kosice Teacher’s Choir/Camerata Kosovia: Ave verum corpus / Sacred Music, 2007)

Our Broken Garden: “Fallen” (BLIND, 2023)

Støt Rockhistorier

De bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode.

Støtter du os, kommer du med i Rockhistoriers Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte ‘Rockhistorier’.

Find mere om
Footer graphics