Han er et bevis på, at musik overskrider alle barrierer: Trommeslager Stephan Grabowski anbefaler sange fra hele verden

Eller vælg, hvor du vil lytte

Han er et bevis på, at musik overskrider alle barrierer: Trommeslager Stephan Grabowski anbefaler sange fra hele verden

Eller vælg, hvor du vil lytte

Stephan Grabowski, der i øjeblikket er aktuel med bogen ‘Engle i mit cockpit’, er på en mission. Han vil bygge bro på tværs af kulturer gennem musikken. Den mission har ført ham gennem Danmark, Indien, Kenya, Pakistan, Etiopien og nu til studiet på Heartbeats hos podcasten Rockhistorier.

Musik En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch

Det lå ikke lige for, at Stephan Grabowski skulle fare verden rundt.

Op igennem 80’erne og 90’erne spillede han nemlig trommer for Lars H.U.G og Love Shop, hvor han perfektionerede, hvad han selv døbte “det stive, hvide beat.”

Men præget af en barndom, hvor forældrene emigrerede til Kenya beholdt Stephan Grabowski sin nysgerrighed over for musik fra hele verden, og det har ført til, at han de seneste 14 år har turneret intensivt i bl.a. Indien, Pakistan og Etiopien med musik inspireret af de lokale musiktraditioner.

”Det er som om, vi igennem årtier er blevet tilbudt alverdens cuisiner, men vi har alligevel besluttet, at det kun er den franske og den italienske, der betyder noget, og det er jo lidt skørt. Der ligger så meget fantastisk musik og venter på os derude, hvis vi bare griber efter det,” forklarer Stephan Grabowski i dette afsnit af Rockhistorier, hvor han har lavet en playliste fyldt med musik fra sine rejser ud i verden.

Det er en indstilling til musikken, som de to værter, Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch, bakker op omkring.

”Man snakker jo tit med folk, der har haft den samme fantastiske musikalske oplevelse med den her musik. Men så går de bare tilbage og hører den samme fucking the Strokes-plade,” tilføjer Henrik Queitsch med et smil.

Kongen af Bollywood

Et af de steder, der har haft en særlig betydning for Stephan Grabowski er Indien, hvor han rejste til i forbindelse med indspilningerne til en soloplade. Her forelskede han sig dybt i Bollywood-musikken, der knytter sig til den indiske filmindustri, som er en af verdens største.

I Bollywood produceres der film, hvor musikken er en central del af at drive plottet fremad, og der er specielt én mand, der har gjort indtryk på den danske trommeslager. Han hedder A.R. Rahman, og du kender ham måske fra musikken til Oscar-vinderen ‘Slumdog Millionaire’.

”Han er kongen af Bollywood-musikken. Han er ligesom Elvis gange Michael Jackson. Alle kender ham. Hans navn alene betyder at millioner af mennesker tager i biografen for at se en Bollywood-film, som han har lavet musikken til. Det er fantastisk, hvad han kan med trommer og vokaler alene,” fortæller han.

Musikken fra Indien inspirerede Stephan Grabowski i så høj grad, at han besluttede sig for at skabe en musicalforestilling kaldet ‘The Bollywood Trip’, der blev sat op i både København, Aalborg og i London. I musicalen vågner en Bollywood-stjerne op på et dansk psykiatrisk hospital, chokeret og rasende over, hvad der er sket, og herfra udfolder der sig en dramatisk kærlighedshistorie. Og musikken – den blev selvfølgelig skabt i samarbejde med nogle af A.R. Rahmans musikere, som Stephan Grabowski har mødt på sine rejser.

Nøglen mellem publikum og Gud

En regnfuld junidag i 1989 går Stephan Grabowski ind i en pladebutik i Pisserenden, hvor han tit har købt plader med bands som Joy Division og Talk Talk. Men den dag har bestyreren sat en plade med den pakistanske sanger Nusrat Fateh Ali Khan på.

Han er kongen af qawwali-musikken. Qawwali er en tusind år gammel sufi-muslimsk musiktradition, hvor et stort antal musikere opfører energiske liveshows, der har til formål at få folk i en form for hypnotisk trancetilstand. 

”Sangerne er nøglen mellem publikum og Gud. Så der er ikke noget med bare at tage en stille og rolig dag på arbejdet. Det er alvor,” forklarer han.

Stephan Grabowski køber pladen og hører den som en besat. Musikken sætter sig så dybt i ham, at han beslutter sig for at starte et nyt musikalsk projekt. Det ender med at blive til det dansk-pakistanske band Rocqawali, som udover ham selv tæller to guitarister og sufisangeren Ejaz Sher.

Bandet har sendt ham på talrige turnéer gennem Pakistan, og gennem mange af det store lands største tv-shows er de nået ud til godt 200 millioner mennesker, der har set den danske trommeslager spille hypnotisk trancemusik, der har rødder 5200 kilometer væk fra hans fødeby.

Blues kommer fra Nordafrika

Selvom Stephan Grabowski har været mange steder, er han ikke færdig med at rejse rundt i verden for at spille med forskellige, lokale musikere. Et af de steder, han rigtig gerne vil besøge, er Mali.

Her er der nemlig en helt særlig forbindelse til blues-musikken, som mange opfatter som en ærkeamerikansk genre.

Nu har vi gået i årtier og snakket om at blues-musikken kommer fra Mississippi, men det gør den overhovedet ikke. Den er meget ældre og kommer selvfølgelig fra Nordafrika,” forklarer Stephan Grabowski.

Det kan lyde underligt, men faktisk er den god nok. Angiveligt skulle den store malinesiske sanger og multi-instrumentalist Ali Farka Touré have troet, at den amerikanske blueslegende John Lee Hooker var fra Mali, da han hørte ham første gang.

Og sådan kan musikken altså bygge bro mellem meget forskellige kulturer. Præcis som Stephan Grabowski forsøger at vise med sin bog og sin musik.

Vil du høre flere sange fra Stephan Grabowskis rejser rundt i verden, kan du lytte til hele episoden af Rockhistorier eller dykke ned i hans bog, ‘Engle I Mit Cockpit’, som Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch også anbefaler som en af 10 bøger du skal læse når efteråret kommer.

Find mere om
Footer graphics