I ugens episode af Rockhistorier giver de to værter Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch et bud på 20 sange, som har hjulpet dem igennem det herrens år 2021. De kommer godt rundt mellem genrer og kontinenter, og de spiller selvfølgelig både musik fra dugfriske artister, der har brudt gennem lydmuren i 2021, og velkendte kunstnere, der har givet deres fans ny musik at lytte på.
Et eksempel på det sidste er St. Vincent, der i år vendte tilbage med ny musik. Hvor hendes sidste album, ’MassEducation’ fra 2017, modtog bred ros fra anmelderne, så har hendes nye album ’Daddy’s Home’ i højere grad delt vandene. Albummet handler om hendes far, der i 2010 blev idømt næsten 16 års fængsel for et groft tilfælde af underslæb, og hun har ladet sig inspirere af 1970’ernes musik, som hendes far spillede derhjemme, da hun var barn. På trods af den nye lyd og lunkne kritikermodtagelse synes Rockhistoriers værter alligevel, det holder:
”Det er en plade, der lige skulle have nogle spins, før den faldt på plads. Men fordi jeg rigtig godt har kunnet lide de ting, hun har lavet tidligere, så gav jeg hende nogle flere chancer, end jeg måske ville have gjort, hvis hun var debutant. Og jeg synes faktisk, det er en plade, der er superfed,” siger Henrik Queitsch.
Et andet comeback-album, der er værd at lytte til, kommer fra den skotske duo Arab Strap – og det har været væsentligt længere undervejs. Det er blevet et uventet yndlingsalbum fra 2021 for Klaus Lynggaard:
”Det er en kunstner, som du gjorde mig opmærksom på, Henrik, fordi jeg kan godt huske dem, de var store, og jeg havde også nogle af deres CD’er liggende. Men så siger du pludselig: ’Har du hørt den nye fra Arab Strap?’ Og jeg ved ikke, hvor mange år, der er gået? 16 år?”
”Ja, det er de færreste kunstnere, der kommer tilbage efter 16 år med deres nok bedste plade,” siger Henrik Queitsch. Albummet hedder ’As Days Get Dark’og kan bedst beskrives som en slags hypnotisk, desillusioneret spoken word tilsat musik.
I det hele taget bliver de to værter enige om, at et tema for deres årsgennemgang må være kunstnere og artister, der bliver bedre og bedre, som tiden går. Men derfor er der stadig plads til nye forelskelser, og det er blandt andet tilfældet med det hollandsk-tyrkiske band Altin Gün, som Klaus Lynggaard tilfældigt opdagede på Spotify i året, der gik.
Bandet er kraftigt inspireret af psykedelisk, tyrkisk pop fra 60’erne og 70’erne, og med det tredje album fra 2021, ’Yol’, har de omfavnet synthesizerlyden på en måde, der kan få selv to inkarnerede tilhængere af sort, deprimeret rock som Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch til at danse lidt rundt i studiet.
Alt i alt var 2021 ikke et skelsættende år, men der kom alligevel mange gode plader – og Rockhistoriers værter sender lytterne ud i 2022 med inspiration til hørebøfferne fra året, der gik.
Støt Rockhistorier
Rockhistorier har lavet over 100 afsnit om de største kunstnere og de bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode.
Støtter du os, kommer du med i Rockhistoriers Lytteklub.
Det betyder, at du får adgang til:
- En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
- Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
- Q&A’s med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.
- Adgang til eksklusive events.
Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.
Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.
Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte Rockhistorier.