Ny episode af ’ARKEN Stories’ med Lea Porsager: “Skummadrasser er så dirty. Der er noget kinky over det”

Eller vælg, hvor du vil lytte
Foto: Jonatan Borring

Ny episode af ’ARKEN Stories’ med Lea Porsager: “Skummadrasser er så dirty. Der er noget kinky over det”

Eller vælg, hvor du vil lytte

Kan kunst blive for mærkeligt? Og hvem bestemmer i det hele taget, om kunst er weird eller ej? I denne episode af ’ARKEN Stories’ tager Ellie Jokar en snak med kunstneren Lea Porsager om blandt andet mærkelig kunst, seksuelle undertoner og hendes særlige forhold til skummadrasser.

Sponsoreret af:
Sponsoreret En del af serien:

ARKEN Stories

”Hvad er det, jeg ikke forstår?” Sådan har mange, der ikke er garvede museumsgængere eller passionerede kunstelskere, nok tænkt på et eller andet tidspunkt i mødet med et kunstværk. Og der ville man måske ønske, at man havde modet til og muligheden for at spørge kunstneren selv.

Det har Ellie Jokar i hvert fald oplevet. Hvis du spørger Ellie selv, så forstår hun omkring 5% af kunst. Men hun vil gerne blive klogere. Derfor tager hun i denne podcast en snak med en række kunstnere om deres værker, deres inspiration – og om dem selv.

Hvordan opstår idéer? Går kunstnere selv meget på museum, har de kunst hængende på væggene derhjemme, og er de ikke bare helt almindelige ligesom os andre? Hvad er det kunst kan, skal og gør? Og hvorfor er kunst vigtigt?

Kan noget så almindeligt som skummadrasser være kinky?

Det mener kunstneren Lea Porsager sagtens, at de kan. Hun er gæst i dette afsnit af ’ARKEN Stories.’ Med udgangspunkt i Leas værk, ’Space-Time Foam’ fra 2016, forsøger værten Ellie Jokar at blive lidt klogere på Leas værker, hendes tanker om kunst – og på hvem Lea er. 

’Space-Time Foam’ er, ifølge Ellie, en bunke blå-lilla madrasser med nogle skulpturer ovenpå. Men madrasserne er faktisk kun ét element af en større installation, som udgjorde det oprindelige værk. Og i det værk har Lea har gjort sig masser af tanker om, hvordan skummet relaterer til universets oprindelse, og om det indre øres uafhængighed af tyngdekraften. Og at det er okay, hvis man ikke fanger det hele ved første øjekast. 

”Jeg kan godt lide at tage noget kæmpe-abstrakt og så koge det ned til noget håndgribeligt eller down to earth. Det bliver nok ved med at være abstrakt på en eller anden måde, men der er en interesse for de her store kosmiske eller spirituelle fænomener og at prøve at lade et andet objekt med den energi.”  

Og så mener hun altså, at der kan være noget seksuelt ved skummadrasser.

”Jeg har arbejdet med skummadrasser af flere omgange. De er så dirty på en eller anden måde. Når man kommer ind i et rum med skummadrasser, er det noget kinky over det. På en meget smuk måde.”

Ifølge Lea Porsager er noget af det vigtige, at kunst kan være med til at udvide vores tankesystemer og få beskueren til at tænke lidt ud af boksen. Hun synes også selv, at det er fedt, at noget kunst er ekstremt politisk, at noget er meget ligetil, og at noget er mere spekulativt – som for eksempel hendes egne værker, som hun selv godt kan finde på at kalde mærkelige.

”Det er måske ikke kun mig, der synes det. Det er i hvert fald noget, jeg ofte bliver skudt i skoene,” fortæller Lea grinende i podcasten.

Og humor, det er man også nødt til at have, når man laver kunst. Det mener Lea, der ellers forestiller sig, at det ville være enormt kedeligt at være kunster. 

 ”Jeg oplever selv, at der er humor i mine ting. Og det er nogle, der måske overser. For eksempel at kalde en skummadras for space-time foam? Det er jo på en måde langt ude. Sådan en bemalet skummadras har ikke meget med space-time foam at gøre.”

Hør mere i denne episode af ’ARKEN Stories’.

Find mere om
Footer graphics