’ARKEN Stories’ med Elmgreen & Dragset: ”Det er godt at være uansvarlig som kunstner. Det giver større frihed”

Eller vælg, hvor du vil lytte
Foto: Jonatan Borring

’ARKEN Stories’ med Elmgreen & Dragset: ”Det er godt at være uansvarlig som kunstner. Det giver større frihed”

Eller vælg, hvor du vil lytte

Er det kunstens opgave at ændre strukturer og holdninger i vores samfund? I denne sidste episode af ARKEN Stories tager Ellie Jokar en snak med kunstnerduoen Elmgreen & Dragset om giftig maskulinitet, seksualitet og stolthed – og om hvordan kunst ikke bare skal være pænt at kigge på.

Sponsoreret af:
Sponsoreret En del af serien:

ARKEN Stories

”Hvad er det, jeg ikke forstår?” Sådan har mange, der ikke er garvede museumsgængere eller passionerede kunstelskere, nok tænkt på et eller andet tidspunkt i mødet med et kunstværk. Og der ville man måske ønske, at man havde modet til og muligheden for at spørge kunstneren selv.

Det har Ellie Jokar i hvert fald oplevet. Hvis du spørger Ellie selv, så forstår hun omkring 5% af kunst. Men hun vil gerne blive klogere. Derfor tager hun i denne podcast en snak med en række kunstnere om deres værker, deres inspiration – og om dem selv.

Hvordan opstår idéer? Går kunstnere selv meget på museum, har de kunst hængende på væggene derhjemme, og er de ikke bare helt almindelige ligesom os andre? Hvad er det kunst kan, skal og gør? Og hvorfor er kunst vigtigt?

Foran ARKEN i Ishøj står der en fire meter høj bronzestatue, som forestiller en lille dreng på en gyngehest. Det er kunstnerduoen Elmgreen & Dragset, bestående af Michael Elmgreen og Ingar Dragset, der har lavet værket. Og den er en lige højre til rytterstatue-traditionen. 

”Den er jo lavet til at stå på The Fourth Plinth på Trafalgar Square i London, som er en tom piedestal med skiftende skulpturer på. Vi tog udgangspunkt i, at de øvrige statuer på pladsen er af krigsherrer og kongelige, der sidder på deres heste. Det er helte-statuer. Vi ville gerne lave det modsatte, men som lignede det, der allerede var der. Og så lavede vi en lille dreng, der sidder på en gyngehest i stedet,” fortæller Ingar Dragset i podcasten. Han suppleres af Michael Elmgreen: 

”Du har Lord Nelson der i midten af pladsen og King George på sin hest. Og vores bud er et humoristisk take på idéen om rytterstatuen. Hvis manden ikke er så imponerende i hans statur, så sætter man ham op på en hesteryg, og så ser han pludselig rigtig vigtig ud. Der er en meget problematisk behandling af manderollen i vores skulpturtradition.” 

Elmgreen & Dragset har været et team i 26 år nu. De startede som performancekunstnere i København, og i dag beskæftiger de sig primært med skulpturer med mange forskellige temaer; Det hjemlige versus det offentlige, samfund versus individ. 

Fællesnævneren er dog stadig den samme, dengang og nu; de vil gerne stikke til vores vanetænkning, tage fat i vores samfundsstrukturer og ruske lidt op i beskueren. 

”Vi er ikke så interesserede i grounding. Vi vil hellere forstyrres – og forstyrre. Jeg synes ikke, at vi prøver at provokere, men det sker, at nogen bliver provokerede, bare man sætter noget derude. Og vi bliver også nogle gange overraskede over, at det skaber debat,” fortæller Ingar Dragset. 

”Jeg tror, at det er godt at være uansvarlig som kunstner. Det giver en større frihed. Men som menneske synes jeg, at vi alle sammen har et ansvar for at prøve at rykke de her grænser. Og når man så laver kunst og er et menneske, falder det i hvert fald os naturligt at stille spørgsmål ved nogle af de her klassiske opfattelser,” siger Michael Elmgreen. 

Hør hele samtalen fra Elmgreen & Dragset Studio i Berlin i denne episode af ’ARKEN Stories’. 

Footer graphics