Der er sket en ændring i den måde, store musikartister tjener penge på. Siden streamingtjenester som Spotify og Tidals indtog på markedet er det blevet sværere for musikartister at profitere på, at folk bare lytter til deres musik. Der skal noget mere til: Store stadiumkoncerter. Fan-merch. Festivaler.
Og så er der de seneste år dukket en ny metode op, som handler om at sælge vinylplader. Rigtig mange af dem.
Vinylindustrien er nemlig (igen) blevet en stor pengemaskine. Og hvordan får man presset mest muligt ud af den maskine? Man udgiver sine vinylplader i alle mulige forskellige versioner, så fans ikke bare køber én plade, men måske to, tre eller fire.
Complete vinyl variant guide for Charli xcx's 'BRAT' album pic.twitter.com/3QCDMCkVd2
— Pop Vinyl Alerts (@popvinylalerts) January 30, 2025
Et eksempel er Charli XCXs album ’Brat’ fra 2024, som har hele 23 forskellige vinylversioner. Altså med det stort set helt samme musik, men med varierende albumcovers og farver på selve vinylen. Der er 15 forskellige versioner af Olivia Rodrigos album SOUR, og Rolling Stones’ album fra 2023, ’Hackney Diamonds’, har intet mindre end 43 varianter. Blandt dem findes en version designet af Paul Smith, en med baseball-tema og, for fans af spansk fodbold, en udgave med FC Barcelonas logo.
– Det handler om at malke systemet, siger Peter Sørensen, som er indehaver af Beat, en pladebutik på Vesterbro.
Han ser tendensen som problematisk; for fansene, miljøet og for hele musikindustrien.
– Det er en meget kynisk beregning, og dem, der betaler prisen, er de unge fans, der bruger alle deres penge på at købe den samme musik igen og igen. Det er faktisk at udnytte sine fans.
“Tilgangen er egoistisk og ukollegial”
Ifølge en rapport fra University of Glasgow om Taylor Swifts fans’ brug af vinyler ejer over halvdelen af dem flere versioner af den samme plade, og nogle af dem har op til otte forskellige varianter. Peter Sørensen oplever det samme i sin butik og fortæller, at når de har flere versioner af en plade, kan kunderne sagtens finde på at købe flere varianter.
Den her tendens afspejler en generel vækst i pladeindustrien. Ifølge tal fra BBC havde salget af vinylplader i Storbritannien i 2023 ikke været så højt siden 1990. Og i USA blev der solgt knap 50 millioner vinylplader i 2023.
Det siger sig selv, at det er rigtig store pengemængder der er i spil.
For Peter Sørensen er der da heller ingen tvivl om, hvad motivet er bag kunsternes mange forskellige vinylvariationer. Han mener ikke, at det handler om kunsten eller om at give sine fans noget særligt.
– Det her handler simpelthen om at tjene så mange penge som muligt, og det er de kunstnere, der i forvejen har de største formuer, der gør det mest.
Man kunne tro, at det altid har været sådan, men Peter Sørensen fortæller, at det først for nylig er blevet almindeligt at producere så mange variationer, og at to til tre versioner tidligere var normen.
Det, kunstnerne prøver på, forklarer Peter Sørensen, er at appellere til deres fans’ samler-gen. De rigtige Rolling Stones-fans skal have samtlige versioner af deres plader, før de kan sove godt om natten.

Men hvad er problemet egentlig ved det? Er det ikke helt op til fansene selv at bestemme, om de vil købe en eller flere varianter af den samme plade?
Til det svarer Peter Sørensen, at jo, selvfølgelig er det det, men at køb af vinylplader er et nulsumsspil.
– En fan har så og så mange penge, de kan bruge på at købe vinyler. Og når Taylor Swift på fredag udgiver otte vinylvariationer af ‘The Life of a Showgirl’, betyder det, at hendes fans måske køber alle dem i stedet for også at købe en Lana Del Rey-plade eller en plade fra en mindre kendt artist.
Han forklarer, at netop Taylor Swift tidligere har udgivet plader, hvor hver variant indeholdt et nummer, som ikke fandtes på de andre versioner. Hvis man som fan ville have alle sangene, blev man derfor nødt til at købe alle versionerne. Efter fansene havde købt alle de forskellige versioner, udgav hun en ny tredobbeltplade, som samlede alle de sange, de allerede havde betalt for. Og den solgte hun også til dem.
Peter Sørensen kalder tilgangen for egoistisk og ukollegial, fordi det netop går ud over de mindre kunstnere, som også har brug for at sælge plader.
– Det er ikke fordi, nogen tvinger fansene til at købe flere versioner, men det er en strategi, som helt bevidst udnytter deres passion.
Vinylens miljøbelastning
Foruden udnyttelse af unge fans og økonomiske konsekvenser for mindre artister, som Peter Sørensen peger på, har de mange vinyludgaver også en miljømæssig pris. For den plastik vinylplader er lavet af, PVC, hører til en af de allerskadeligste former for plastik, fordi det bliver fremstillet af råolie. Og så kommer den sorte farve i vinylen fra en tilsætning af sort kulstof, som også er lavet af fossile brændstoffer. Det er helt uden at nævne den udledning der kommer fra indpakning og transport.
Det er altså ikke miljøet, Charli XCX eller Rolling Stones har for øje, når de laver så mange forskellige vinylvariationer med målet om, at deres fans køber flere forskellige.

De mange variationer handler heller ikke rigtig om den musik, der er på dem. I hvert fald ikke for den yngre generation.
Ifølge rapporten fra University of Glasgow handler unge menneskers køb af vinyler nemlig i højere grad om at kunne vise dem frem end om selve lytningen. 87 procent i alderskategorien 18-27 svarede, at netop det var en meget vigtig grund til at købe pladerne.
Og så svarede mange af dem, at de alligevel bare streamer albumsne på deres streamingtjenester. I undersøgelsen blev Taylor Swift-fansene eksempelvis spurgt, om de, for at reducere deres klimaaftryk, ville være åbne for at købe vinylpladen med vinylcoveret, men uden selve vinylen indeni, og i stedet få et link til at kunne streame musikken. Til det svarede én ud af fire, at det ville de gerne overveje.
Alene i USA blev der i 2023 solgt 50 millioner vinyler. Og så er det et rimeligt simpelt regnestykke: I stedet for at købe én Taylor Swift-plade køber nogle fem forskellige af det helt samme album. Det betyder fem gange så meget plastik, pap og transport for noget, der formentlig ikke engang bliver lyttet til.
Tendensen vil fortsætte
For Peter Sørensen er de mange vinylvariationer også problematisk for en butik som hans.
– Vi får typisk kun tilbudt én version af en Taylor Swift-plade, men der findes måske otte eller ti forskellige versioner. Mange specialudgaver bliver kun solgt via kunstnerens egen webshop eller via store butikskæder. Det betyder, at vi mister salget i de små pladebutikker, fordi fansene bestiller direkte fra udlandet.
Derudover tager de forskellige variationer også fysisk plads fra andre kunstnere i butikken.
– Når én kunstner udgiver fire versioner af den samme plade, fylder det ekstremt meget i butikken. Vi er nødt til at tage alle versionerne hjem, fordi vi ved, at nogle kunder vil have den ene, andre vil have en anden, og nogle vil have dem alle sammen. Det betyder, at der er nogle mindre artister, vi må give afkald på.
Peter Sørensen understreger, at det her med at lave mange vinylversioner er blevet fuldstændig skamredet de senere år.
Det er grotesk lige nu, og alle de store gør det: Bob Dylan, Dua Lipa, The Weeknd, Lorde. Og det kommer kun til at blive vildere, tror han.
– Det er den vej, det går. Der er jo sygt mange penge i det. De store navne sælger virkelig, virkelig mange plader. Vi kan jo selv se det her i vores lille butik, hvor mange plader vi sælger af nogle af de kunstnere. Det fylder helt vildt, og det er kæmpe mængder. Så det er helt sikkert en tendens, der vil fortsætte.