Sidste forår var der især én sko, man ikke kunne undgå at få øje på. Nemlig den unikke og for nogle lidt halvgrimme kamelsko kaldet tabis, som i 2024 væltede ind på alle naturvinsbarer og hærgrede de københavnske caféer.
Nogle influencertyper gik endda så langt som at poste billeder med cigaretter mellem tæerne i den split-tå, der gør modellen så… speciel.
Selvom tabi-skoen, der blev gjort populær af mode-brandet Maison Margiela, stadig er en invasiv skotype, er der kommet en ny dyrefod på markedet.
Der er tale om ballerinasko af mærket Zmeika, som til forveksling ligner andefødder.
Andeskoen blev lanceret i efteråret, men fik for alvor medvind i starten af ugen, hvor tiktokker Joely Malcolm lagde en video op iført ballerinaerne. Videoen fik over 3 millioner visninger på 24 timer.
Den lettere interessante sko har et klassisk Mary Jane-look med en støttende ankelstrop og er lavet i portugisisk læder. I stedet for en rund eller kvadratisk tå deler skoen sig dog i tre ved tåen.
Det er uklart, hvorvidt tæerne parvist skal fordeles i de tre rum (spidser? trekanter? you get it), og derfor kræver en speciel sok, som det er tilfældet med tabi-skoen.
På deres hjemmeside beskriver Zmeika skoen som en hyldest til det mytiske og mystiske inspireret af væsener fra slaviske folkefortællinger. Brandet understreger, at de hylder skønheden i det uventede og tror på, at det “grimme” kan være charmerende og unikt.
Grimt og unikt? Uden tvivl. Charmerende? Det må være op til storbyinfluencerne at bedømme.
LÆS OGSÅ