Jo, Wili Jønsson er en fest at være i selskab med, hvad Rockhistoriers lyttere kan forsikre sig om ved at lytte med i denne ombæring, hvor han fortæller om den musik, der har formet ham. Værterne – begge gamle Gasolin’-fans – var naturligvis starstruck, men i Jønssons selskab er der ikke plads til den slags pjank, så det endte som ren juleidyl.
Historien starter i 1950’erne i barndomshjemmet på Amager, hvor der stod en grammofon, som udelukkende afspillede 78’ere. Derfor gjorde de første fire minutter af Tjajkovskijs klaverkoncert nr. 1 uudsletteligt indtryk, da de var, hvad der kunne være på en pladeside.
Et andet fænomen i monopolets dage var Giro 413, som før P3 var det eneste sted, der kunne høres populærmusik, og programmet var af samme grund meget elsket rundt om i de små hjem. Her gik slavekoret fra Verdis opera Nebukadnezer rent ind.
Wilis søster tog til New York og sendte en single med Elvis Presley hjem, hvad der gav ham smag for rock’n’roll. Det blev i første omgang dog jazz og soul, der tændte ham, idet hans daværende kæreste arbejdede på jazztemplet Montmartre, hvor Wili nærmest boede i 1960ernes første halvdel. Her hørte han alle de store amerikanske navne, som besøgte Danmark: koryfæer som Dexter Gordon og Ben Webster slog sig faktisk ned her.
Så kom Beatles, Stones og Dylan til fadet, og de virkede som med så mange andre i hans generation igangsættende på Wili, der købte sig en basguitar. Et tilfældigt møde med Kim Larsen førte til dannelsen af Gasolin’, hvori Wilis gamle klassekammerat Franz Beckerlee trakterede guitaren. Inspireret af Eik Skaløe og Steppeulvenes lp HIP begyndte gruppen omkring 1970 at synge på dansk, mens rytmegruppen hos kollegaerne Burnin Red Ivanhoe fik Wili til at hæve den musikalske barre – og resten er, som man siger, historie.
Der bliver også plads til både Prince, Jimi Hendrix og Mahalia Jackson. Ja, det var på alle måder en fornøjelse at tilbringe nogle musikalske timer i denne fødte gentlemans selskab.
Playliste:
Gasolin’: ”Balladen om Provoknud (Gasolin’ 2, 1972)
Pjotr Tjajkovskij: ”Koncert for klaver og orkester nr. 1, b-mol, opus 23. 1 sats: Allegro non troppo e molto maestoso – Allegro con spirito” (1875) (Herbert Van Karajan / Evgeny Kissin / Berliner Philharmoniker, 1989)
Giuseppe Verdi: ”Va, pensiero” – Slavekoret fra 3. akt af operaen Nebukadnezer (1842) (Dave Parry / London Philharmonic Chorus / London Philharmonic Orchestra, 2009)
Elvis Presley. ”Hound Dog” (Single, 1956)
Dexter Gordon: ”Misty” – Live 1964 (Montmartre 1964; udgivet 2020)
Ben Webster: ”Gone with the Wind” – Live 1965 (Live at Jazzhus Montmartre, Vol. 1, udgivet 1996)
Sam and Dave: “Soul Man” (Single, 1967)
Supremes: ”Stop! In the Name of Love” (Single, 1965)
Steppeulvene. ”Itsi-Bitsi” (Hip, 1967)
MC5: “Kick Out the Jams” – Live (Kick Out the Jams, 1969)
Burnin Red Ivanhoe: ”Kaske-Vous Karsemose” (W.W.W., 1971)
The Beatles: “Sergent Peppers Lonely Heart Club Band – Reprise” + “A Day in the Life” (Sergent Peppers Lonely Heart Club Band, 1967)
David Bowie. “’Heroes’” (“Heroes”, 1977)
Rolling Stones: “Sympathy for the Devil” (Beggars Banquet, 1968)
Bob Dylan: “Just Like a Woman” (Single + Blonde on Blonde, 1966)
Ella Fitzgerald & Louis Armstrong: “Can’t We Be Friends” (Ella and Louis, 1956)
Prince. “Purple Rain” – Live, 20.6.1987 (Sign ‘O’ the Times, Super Deluxe Version, 2020)
Jimi Hendrix: “Star Spangled Banner” – Live at Woodstock, 18.8.1969
Mahalia Jackson: “The Lord’s Prayer” – Live (Live at Newport 1958, 1958)
Gasolin’: ”Bessefar” (Single + Gasolin’ 3, 1973)
Støt ‘Rockhistorier’
Støtter du os, kommer du med i Rockhistoriers Lytteklub.
Det betyder, at du får adgang til:
- En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
- Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
- Q&A’s med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.
- Adgang til eksklusive events.
Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.
Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.
Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte ‘Rockhistorier’.