’Rockhistorier’ med Nikolaj Nørlund: Her er de numre, der har formet den alternative rocks grand old man

Foto: Rita Kuhlmann

’Rockhistorier’ med Nikolaj Nørlund: Her er de numre, der har formet den alternative rocks grand old man

I flere årtier har Nikolaj Nørlund været en helt central figur på den danske indie-scene i kraft af både egne værker og sit arbejde som producer for nye navne. Nu er han tilbage med nyt album, og derfor gæster han ’Rockhistorier’ med de plader, der har haft størst betydning i hans liv

Kultur En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

Nikolaj Nørlund kan roligt kaldes den alternative danske rocks grand old man. En myreflittig herre med adskillige kasketter, men mest kendt som sanger og sangskriver. Til dato har han udgivet i alt tolv dansksprogede soloplader, begyndende i 1996 med de legendariske tonesætninger af Michael Strunges digte, Navnløs.

Nørlund er desuden en meget benyttet producer, der har siddet bag pulten for navne som Niels Skousen, Steffen Brandt, Ulige Numre og mange, mange flere, ofte udgivet på hans eget pladeselskab Auditorium. Diverse samarbejder samt engelsksprogede udgivelser med bands som Trains & Boats & Planes og Rhonda Harris siger alt om, at den nu 58-årige herre ikke hviler på laurbærrene.

Foto: Rita Kuhlmann

Nu er han aktuel med karrierens tolvte solo-album. Alle søstrene, skabt i tæt samarbejde med makkeren Adi Zukanovic. Desuden har to af sangene tekster af forfatteren Cecilie Lind, og så der duetter med både Jonas Bjerre fra Mew og Gangers Ninna Lundberg. Og derfor havde Rockhistorier inviteret den travle mand i studiet for at spille og fortælle om noget af den musik, der har formet ham. Nørlund er en mand med bred smag og antennerne ude, så det blev en afvekslende og intens session.

Den medbragte playliste lagde ud med nogle af de singleplader, han huskede fra barndomshjemmet i Langerød. Det afsluttende ”huh!” på Screamning Jay Hawkins’ klassiske ‘I Put a Spell on You’ og den legendariske basgang på Nancy Sinatras signatursang, ‘These Boots Are Made for Walking’ fascinerede den purunge Nørlund. Dengang var musik svært tilgængelig, så pladerne blev spillet i det uendelige.

Det store dyr i åbenbaringen blev – sammen med Bob Dylan – naturligvis David Bowie, på mange måder den kvintessentielle 1970er rockkunstner med voldsom tiltrækning for alle dem, der følte sig fremmedgjorte overfor snart sagt det meste, ikke mindst samtiden. Der pegede Bowie frem mod en godt nok usikker, men muligvis gloriøs fremtid. Og har man sagt Bowie, må man også sige Iggy Pop, for selvom de to er væsensforskellige i udtrykket, kørte de i perioder ikke desto mindre et vellykket parløb.

Fransk som sangsprog ejer også en stærk fascinationskraft, selv når den afsynges med så voldsom accent som på Nina Simones version af Jacques Brels ofte indspillede ”Ne me quitte pas”. Og så er det ikke til at komme udenom postpunken, som den lød omkring 1980, hvor navne som The Fall, Echo & the Bunnymen, New Order og Simple Minds sendte musikken i nye retninger – uden helt at glemme poppen.

Fra andedammen havde Nørlund gode minder om lp’en Svantes viser, et samarbejde mellem digteren Benny Andersen og sangeren Povl Dissing. Sidstnævnte havde Nørlund haft fornøjelsen af at producere i 2004 i forbindelse med hyldestudgivelsen På Danske Læber – 16 Leonard Cohen-sange på dansk. Et andet samarbejde af lignende karakter var albummet City Slang, hvor Lars H.U.G. omsatte Søren Ulrik Thomsens nattemættede, hardcore modernisme til vild og fragmenteret musik.

Playliste:

Nikolaj Nørlund: ”Mørkerød” feat. Ninna Lundberg (Alle søstrene, 2023)

Screamin’ Jay Hawkins: ”I Put a Spell on You” (Single, 1956)

Nancy Sinatra: “These Boots Are Made for Walkin’” (Single, 1965)

Benny Andersen & Povl Dissing: “Svante i stormagasinet” (Svantes viser, 1973)

David Bowie: ”Quicksand” (Hunky Dory, 1971)

Iggy Pop: “New Values” (New Values, 1979)

Hot Chocolate: “Every 1’s a Winner” (single, 1978)

Grace Jones: “La vie en rose” (single, 1977)

Nina Simone: ”Ne me quitte pas” (I Put a Spell on You, 1965)

Brigitte Bardot & Serge Gainsbourg: “Comic Strip” (Bonnie & Clyde, 1968)

Echo & the Bunnymen: “Silver” (Ocean Rain, 1984)

New Order: “Everything’s Gone Green” (Single, 1981)

The Fall: New Big Prinz (I Am Kurious Oranj, 1988)

Simple Minds: “Love Song” (Sons and Fascination, 1981)

Lars Hug / Søren Ulrik Thomsen: “De berusedes vej” (City Slang, 1984)

Bob Dylan: ”Forever Young” (Shadow Kingdom, 2023)

The Go-Betweens: “The Clarke Sisters” (Tallulah, 1987)

Lana Del Rey: “White Dress” (Chemtrails Over the Country Club, 2021)

Arcade Fire: “Put Your Money on Me” (Everything Now, 2017)

Nikolaj Nørlund: “Den nye danske sommer” feat. Jonas Bjerre (Alle søstrene, 2023)

Støt Rockhistorier

De bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode.

Støtter du os, kommer du med i Rockhistoriers Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte ‘Rockhistorier’.

Footer graphics