’Rockhistorier’ fejrer St. Vincents 40-års fødselsdag: ”Hun er en stjerne for de få”

Eller vælg, hvor du vil lytte
Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix)

’Rockhistorier’ fejrer St. Vincents 40-års fødselsdag: ”Hun er en stjerne for de få”

Eller vælg, hvor du vil lytte

Hun er blevet sammenlignet med David Bowie og Prince. Hun er gennemmusikalsk og hendes tekster tangerer poesien, dog kræver St. Vincent tid, men når man først dykker ned i værkerne, finder man ud af, hvor god hun egentligt er.

Musik En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

Anne Erin Clark er netop fyldt 40 år, og i den anledning ser Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch tilbage på første del af hendes flotte karriere. Hun er er nok bedst kendt under kunstnernavnet St. Vincent, og alt afhængigt af, hvem man spørger, har hun taget navnet efter sangen ’There goes my beautiful world’ af Nick Cave, hvor han nævner St. Vincents Hospital, mens andre mener, at hun opkaldt efter hendes oldemor.

”Hendes plader er en lang slikbutik af stilarter, som hun ryster sammen, men det kommer altid til at lyde som hende,” siger Klaus Lynggaard i podcasten og tilføjer:

”Hun går fuldkommen sin egen vej. Man har ikke på fornemmelse, at hun nogensinde spekulerer over, om denne her plade vil sælge eller ej. Der er nogle sange, hvor versene er enormt tillokkende, og så smadrer hun det hele i omkvædet.”

Skriveblokering? Skriv alligevel!

På albummet ’Stange Mercy’ fra 2011 skiftede St. Vincent arbejdsmetode. Hun skiftede computeren ud og begyndte at komponere i isolation på hendes guitar.

”Hun var inspirerede af Nick Cave, som gik på kontoret hver dag, uanset om han var inspireret eller ej. Man starter med at sætte sig ned og skrive. – enten kommer der noget godt ud af det, eller også kommer der noget skidt ud af det. Men man arbejder hver dag, man sidder ikke og venter på, at den guddommelige inspiration skal indfinde sig,” fortæller Henrik Queitsch i podcasten og tilføjer:

”Så hun tager 12 timer i studiet hver dag. Hun tror ikke på “writers block”. Hvis man går i stå, så finder man bare på noget andet. På et tidspunkt satte hun sig ned og transskriberede hele Madonnas debutalbum bare for at finde ud af, hvordan de egentligt var skruet sammen.”    

Det må ikke blive for smukt

St. Vincent fik sit kommercielle gennembrud i 2014 med hendes selvbetitlede album ’St. Vincent’, som opnåede en 12. plads i USA og 21. plads i England.

I podcasten fortæller Klaus Lynggaard, at hun selv har beskrevet værket som ”A party record you could play at a funeral”

Til det siger Henrik Queitsch, at hun har beskrevet hendes karakter fra coveret som ”en kultleder fra den nære fremtid”.

Det må med andre ord ikke blive for smukt, selvom hun godt kunne.

”Hun har en ret smuk sangstemme, som hun sagtens kunne pakke pænere ind, men det har hun så ikke lyst til. Det er noget ret dissonant musik sammen med hendes klare ryst,” fortæller Henrik Queitsch.

Han har en smule anstrengt forhold til hendes kompositoriske rastløshed, men mener trods alt at hun formår at binde sangene sammen.

Klaus Lynggaard supplerer med:

”Hun overdriver det aldrig, og så holder hun ’3-4 minutter reglen’ for en popsang. Det er ikke en symfoni. Der er en mening med galskaben. Det illustrerer noget i sangene. Det er ikke noget hun gør for at vise, hvor dygtig hun er”.

I ugens ‘Rockhistorier’ bliver hendes sjette album under eget navn vendt og et par af hendes singler. Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch har store forventninger til hende og ønsker tillykke med fødselsdagen.

Spilleliste

“Your Lips Are Red” (2007)

“Marry Me” (2007)

“Actor Out of Work” (2009)

“Laughing with a Mouth of Blood” (2009)

“Marrow” (2009)

“Chloe in the Afternoon” (2011)

“Surgeon” (2011)

“Strange Mercy” (2011)

“Cheerleader – Acoustic Version” (2012)

“Krokodil” (2012)

David Byrne & St. Vincent: “Weekend in the Dust” (2012. )

“Birth in Reverse” (2014)

“Digital Witness” (2014)

“Teenage Talk” (2015)

 “Los Ageless” (2017)

“Saviour” (2017)

“Masseduction” (2017)

“Pills – Piano Version” (2018)

“Pay Your Way in Pain” (2021)

“Daddy’s Home” (2021)

“The Nowhere Inn” (2021)

Footer graphics