‘Rockhistorier’ om Tom Waits: “En sand original og en fantastisk scenepersonlighed.”

Foto: Jesse Dylan

‘Rockhistorier’ om Tom Waits: “En sand original og en fantastisk scenepersonlighed.”

Thomas Alan Waits – kendt og elsket som Tom Waits – fejres på sin 70-årsdag, fordi han fuldstændig unik.

Kultur En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

Tom Waits er en af de få nulevende musikere, hvis musikalske udtryk udgør en genre i sig selv. Det trækker på alskens americana, folk, blues og jazz til show tunes og torch songs, som han frejdigt blander med polkaer, rumbaer, tangoer og mariachis tilsat et skvæt tysk kabaretmusik, lidt vaudeville og lydene fra et omrejsende tivoli. Resultatet er en original syntese, som mange har efterlignet, men som kun Waits selv virkelig mestrer.

‘Rockhistoriers’ værter har lyttet til Waits siden de sene 1970’ere, hvor han arbejdede i en noir-inspireret loungejazzstil, som lå milevidt fra hvad der ellers rørte sig i tiden. De oplevede derfor også effekten af hans skarpe venstresving i 1983, hvor han – inspireret af blandt andre Captain Beefheart og vagabondkomponisten Harry Partsch – med albummet ‘Swordfishtrombones’ skabte et for rockmusikken helt nyt udtryk, hvis brug af bizarre instrumenter og alskens slagtøj samt hele dens benhårde primitive klang stod i skarp kontrast til samtidens hang til synthesizers, sequencers, trommemaskiner og digital perfektion.    

Selvom Waits ikke turnerer meget, er han en fantastisk scenepersonlighed, når han endelig træder op, hvad programværterne kan skrive under på, idet de begge har oplevet ham i alt tre gange – i København i 1985, i Berlin i 1999 og i Prag i 2008. Derudover har han haft en markant sidekarriere som skuespiller, og så giver han verdens vildeste interviews.

Trackliste

  • Ol’ 55 (Closing Time, 1973)
  • Diamonds on My Windshield (The Heart of Saturday Night, 1974) 
  • Tom Traubert’s Blues(Small Change, 1976)
  • Muriel (Foreign Affairs, 1977)
  • Romeo Is Bleeding (Blue Valentine, 1978)
  • Jersey Girl (Heartattack and Vine,1980)
  • Tom Waits & Crystal Gayle: Picking Up After You (One from the Heart, 1982)
  • 16 Shells from an 30.6 (1983) (Swordfishtrombones, 1983)
  • Frank’s Wild Years (1983)(Swordfishtrombones, 1983)
  • Jockey Full of Bourbon (Rain Dogs, 1985)
  • Downtown Train (Rain Dogs, 1985)
  • Way Down in the Hole (Frank’s Wild Years, 1987)
  • Going Out West (Bone Machine, 1992)
  • The Black Rider (The Black Rider, 1993)
  • What’s He Building? (Mule Variations, 1999)
  • Alice (Alice, 2002)
  • Metropolitan Glide (Real Gone, 2004)
  • Last Leaf (Bad as Me, 2011)

Støt ‘Rockhistorier‘:

Vi kan ligeså godt sige det, som det er: Vi har brug for dig!

Nu har vi lavet over 100 afsnit om de største kunstnere og de bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode. Det er den eneste måde, vi kan fortsætte på.

Støtter du os, kommer du med i vores Rockhistorier Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med os.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte Rockhistorier.

Find mere om
Footer graphics