’Rockhistorier’ med Annisette og Naja Rosa: ”Jeg vil gerne fortælle en historie, som kan få betydning i tiden”  

Eller vælg, hvor du vil lytte
Foto: Rita Kuhlmann

’Rockhistorier’ med Annisette og Naja Rosa: ”Jeg vil gerne fortælle en historie, som kan få betydning i tiden”  

Eller vælg, hvor du vil lytte

The Savage Rose er et af de eneste store bands fra 60’erne, som man stadig kan opleve i dag. De har netop afsluttet årets sommerturné, og både Annisette og Naja Rose er albumaktuelle med egne soloprojekter. Mor og datter gæster denne udgave af ‘Rockhistorier’.

Musik En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch

Annisette er albumaktuel sammen med Danish Radio Big Band, og ugens episode skydes i gang med deres fortolkning af Bob Dylans krigssang ’Masters of War’. Om denne fortæller Annisette.

”Jeg synes, den er meget presserende, og jeg har altid elsket Bob Dylan. ’Masters of war’ har siden jeg var ung i ungdomsoprørets dage, hvor Vietnamkrigen var på sit højeste, været en af de krigssange verden tog til sig. Og alle vi unge slugte den råt, fordi der endeligt var noget, som havde noget at gøre med virkeligheden rundt om os.”

Hun fortsætter med at fortælle om, hvilken proces der ligger bag at sammensætte et album med et fremmed band, hvor det fortrinsvis skulle bestå af andre kunstneres sange.

Aretha Franklin var en af de største

Naja Rosa har, siden hun var spædbarn, været med The Savage Rose på turné. Nu spiller hun selv med bandet, hvor de er tre generationer, der turnerer sammen. Hun fortæller om, da hun som lille stod på værelset og øvede sig til Aretha Franklin.

”For mig er hun en af de største” siger hun og fortsætter med at fortælle om en koncert, hun så delstaten i New Jersey.

”Lige fra hun trådte ind på scenen, begyndte jeg bare at tudbrøle. Min kæreste Anders og jeg græd bare gennem hele koncerten, det var så fint og så stort, og hun stod bare der og sang de her sange, som man har kendt hele livet… og ja, jeg elsker hende.”

Annisette supplerer med en historie fra en koncert, hun var til med Aretha Franklin i Paris.

”Det var, som om hele Olympia stod og bevægede sig, og så begyndte hun at synge, og hun holdt aldrig op – det var det, der betog mig så meget. Hver eneste sang blev ved og ved, det var, som den ikke kunne få lov til at stoppe”.

Bevidsthedsudvidende musik

Naja Rosa har i dag udgivet albummet ’Closer To The Sun’. Ugens episode afsluttes med singlen ’Nobody’s Utopia’ fra albummet. Som kunstner er hun formet af at være blevet eksponeret for meget forskellig musik.

Et af de numre, hun har taget med til ugens afsnit er det instrumentale værk ’Tide’ af det danske band Sleep Party People. Da hun præsenterer sangen, fortæller hun, hvor vigtigt det er at lytte til nichemusik.

”Nu sidder vi med de her radiostationer, som bliver cuttet mere og mere ned, og folk bliver fyret. På en måde bliver alting mere ensrettet. Ikke, at der er noget galt i mainstreammusikken, men vi vil blive rigere af, at den bredere musik også kan komme ud – nichemusikken og det eksperimentale. Fordi der ligger så meget lærdom og bevidsthedsudvidelse i det”.

Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch er meget enige med hende og siger i podcasten, at det netop er derfor de laver ’Rockhistorier’.

”Ingen andre spiller det musik, vi godt kan lide, så må vi jo selv gøre det,” siger Henrik Queitsch.

Spilleliste

Annisette & DR Big Band: “Masters of War” (2022)

The Doors: “Riders on the Storm” (1971)

Povl Dissing & Benny Andersen: “Hymne Til Natten” (1984)

Aretha Frankling: “A Change Is Gonna Come” (1967)

Mazzy Star: “Look on Down From the Bridge” (1996)

The Jimi Hendrix Experience: “All Along the Watchtower” (1968)

Violetta Parra: “Gracias a la Vida” (1966)

Nas: “The Message” (1996)

Bob Dylan: “A Hard Rain’s A-Gonna Fall” (1963)

Caetano Veloso: “Cucurrucucú paloma – En vivo” (live) (2002)

Jefferson Airplane: “Somebody to Love” (1967)

Staple Singers: “Why Am I Treated so Bad” (1965)

Lhasa de Sela: “De cara a la pared” (1997)

Voices of East Harlem: “Right On, Be Free” (1970)

Sleep Party People: “Tide” (2022)

Montse Cortés: “La rosa blanca” (2004)

Bessie Smith: “St. Louis Blues” (1925)

Naja Rosa: “Nobody’s Utopia” (2022)

Støt Rockhistorier

De bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode.

Støtter du os, kommer du med i Rockhistoriers Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte ‘Rockhistorier’.

Footer graphics