justin bieber

‘Musikkens Rødder’: Forlist drivgods banede vejen for Despacito

‘Musikkens Rødder’: Forlist drivgods banede vejen for Despacito

Sidste års landeplage har et højst besynderligt ophav. Lyt med og bliv klogere på verdenshittet.

Sponsoreret af:
Musik En del af serien:

Musikkens Rødder

'Musikkens Rødder' er en musikarkæologisk podcastserie, der undersøger, hvilke rytmer, ord og inspirationskilder de store musikfænomener står på skuldrene af. Fra flamingo til twerking over sampling og salsa.

Du kender helt sikkert kæmpehittet ”Despacito” af Luis Fonsi og Daddy Yankee, der med tropiske beats, latineramerikanske vibes og fængende omkvæd, lyder af ren sommer. Sangen er en af de mest streamede nogensinde med over 5 milliarder afspilninger på Youtube på bare et år. Musikkens vibes trækker dog tråde til en knap så solrig tid i den latinamerikanske historie, hvor Columbus’ slave- og handelsskibe dominerede kontinentet. Blandt våben og handelsvarer medbragte europæerne nye musikinstrumenter som harmonikaen. Mødet mellem de lokale og europæernes instrumenter skulle senere vise sig at være utrolig betydningsfuldt for nutidens popmusik. De frigjorte slaver satte harmonika til deres rituelle sange og danse, og hermed opstod den første cumbia ifølge gamle folkesagn.

Den latinamerikanske musikkultur kan betragtes, som at være en smeltedigel af mange musikgenrer og stilarter. Luis Fonsi og Daddy Yankee fra Puerto Rico førte denne tradition videre, da de skrev hittet ”Despacito”. Sangen indeholder nemlig både elementer fra house, hiphop, dancehall, cumbia og reggaeton. Dyk ned i nummeret og opdag de mange inspirationskilder.

Dembow rytmer på verdensscenen
Justin Bieber forelskede sig i ”Despacito” efter at have hørt det på en colombiansk natklub, og han tog som bekendt nummeret til sig senere. ”Despacito” er dog ikke det eneste nummer, hvor canadiske Justin Bieber har ladet sig inspirere af den latinamerikanske musikkultur. På hans egen single ”Sorry” kan man for eksempel høre ”dembow”-beatet fra reggaeton som et gennemgående element.

Århusianske Junglelyd
På den danske musikscene har vi det århusianske band Junglelyd, som har taget de latinamerikanske hofterytmer til sig. Junglelyd mestrer lyden af tropisk bas og cumbia, som gør det svært ikke at svaje med til musikken. Deres tropiske lyd har bragt dem helt til Ghana, hvor de har spillet på den ghanesiske Green Festival. Det ghanesiske medie Daily Graphic skrev rosende om det danske bands optræden:

The Junglelyd band, which included Ghanaian drummer Siisi France, mesmerised the audience with their multi-flavoured tunes which included rhythms from northern Ghana.

Vi anbefaler, at du lytter til nummeret ”Kambo”, og lader de latinamerikanske cumbia-rytmer fylde dine øregange:

Footer graphics